آقای معاون عمرانی استاندار، حواس تان به باغات شیراز هست؟

  • 17 بهمن 1396 - 8:02
آقای معاون عمرانی استاندار، حواس تان به باغات شیراز هست؟

محمدرضا نسب عبداللهی

سردبیر آبان پرس


خبرهای خوبی در هفته‌های اخیر در خصوص باغات شیراز به گوش نمی‌رسد.

در روزهای آغازین بهمن جاری جلسه کمیسیون ماده ۵ در استانداری فارس برگزار شد تا در خصوص تغییر کاربری یکی از باغات کهن بولوار چمران شیراز تصمیم گیری کند. هنوز چند روزی از این جلسه نگذشته بود که در یک نقطه دیگر شیراز درختان یک باغ قطع شدند.

۲۹ مهر امسال نشست شورای برنامه‌ریزی در استانداری فارس برگزار شد. در این جلسه پرونده چند قطعه از باغات شیراز که از بین برده شده بودند، مطرح شد تا تغییر کاربری داده شوند اما اسماعیل تبادار، استاندار فارس به شدت مخالف تغییر کاربری بود و می‌گفت: بر سر باغات بلا بیاورند و بعد هم بخواهند تغییر کاربری دهند؟

در مقابل عنایت الله رحیمی، معاون عمرانی استاندار بر این عقیده بود که چون این باغات از بین رفته و قابل احیا نیست، می‌توان با تغییر کاربری آن‌ها موافقت کرد.

عنایت الله رحیمی، معاون عمرانی استاندار فارس

همان روز نگران این نوع نگاه آقای رحیمی شدم و به یکی از سردبیران که کنارم نشسته بود گفتم کاش می‌شد در این نشست سخن بگوییم و معترض این نوع نگاه معاون عمرانی استاندار شویم…

آقای رحیمی حتما می‌دانند باغات قصردشت شیراز حاصل زحمات گذشتگانی است که زمین‌های خالی را به باغ تبدیل کرده‌اند و بدون تردید باغاتی را که در سال‌های اخیر بر اثر سهل انگاری یا آتش سوزی‌های عمدی از بین رفته، می‌توان دوباره احیا کرد تا سطح این باغات روز به روز کمتر نشود.

از ایشان انتظار می‌رود در خصوص از بین رفتن باغات شیراز حساس باشند، چه تغییر کاربری باغ در بولوار چمران شیراز و تبدیل آن به هتل ۴۵ طبقه و چه قطع درختان باغ واقع در خیابان همت شمالی.

سرمایه گذار اگر می‌خواهد هتل بسازد چرا باید کل یک شهر تاوان بدهند و بخشی از باغات تخریب شوند؟ این سرمایه گذاری نیست بلکه نابودی ریه تنفسی یک کلانشهر است. شیراز تاکنون به کمک همین باغات است که در ردیف شهرهای آلوده قرار نگرفته.

رهبر انقلاب در اسفند ۱۳۹۳ در دیدار مسئولان و فعالان محیط زیست با اشاره به جنگل‌ها و مراتع به عنوان ریه‌های تنفسی شهر‌ها و عوامل نگهدارنده خاک، از «دست اندازی افراد سودجو به جنگل‌ها و منابع طبیعی» ابراز تأسف شدید کرده و افزودند: «دستگاه‌های مسئول باید قاطعانه با تعدی به جنگل‌ها به هر بهانه‌ای اعم از هتل سازی و جذب گردشگر و ساخت حوزه علمیه و برخی توجیهات به ظاهر قابل قبول، مقابله کنند.»

آقای رحیمی! حواستان به باغات شیراز باشد و نگذارید تغییر کاربری باغات بولوار چمران و قصردشت و خیابان همت شمالی و… به نام شما ثبت شود.

با توجه به تاکید چندین باره استاندر فارس، شهردار شیراز و اعضای شوراها بر حفظ باغات شیراز و عدم تغییر کاربری آن‌ها باید دید که آیا این سخنان در عمل هم می‌تواند مانع تغییر کاربری باغ واقع در خیابان همت شمالی و بولوار چمران شیراز شود یا خیر.

در منطقه قصردشت، مهدی‌آباد، محمودیه، کوه دراک، بولوار چمران شیراز و… باغات گسترده‌ای وجود داشته که در دهه‌های اخیر برخی از این باغ‌ها یا تخریب شده و جای آن ساختمان‌سازی شده و یا بر اثر آتش‌سوزی از بین رفته‌اند.

بر اساس اعلام مسئولان، سطح زیرکشت باغ‌های شیراز در یک قرن اخیر به سه هزار و ۵۰۰ هکتار می‌رسیده اما در سال‌های اخیر به کمتر از ۱۴۰۰ هکتار کاهش یافته است.

کار‌شناسان می‌گویند این باغات ریه تنفسی شیراز به شمار می‌روند که با تخریب تدریجی آن‌ها، هوای سالم شیراز نیز دستخوش تغییرات خواهد شد.

دیدگاه