چند کلمه‌ای خطاب به روحانیان فارس در خصوص جشنواره گردشگری پارس

  • 25 آذر 1396 - 23:25
چند کلمه‌ای خطاب به روحانیان فارس در خصوص جشنواره گردشگری پارس

محمدرضا نسب عبداللهی

سردبیر آبان پرس

شماری از روحانیان فارس در سخنان یا بیانیه‌هایی جداگانه از برخی اتفاقات که رسانه‌های تندرو مدعی هستند در جشنواره گردشگری پارس رخ داده، انتقاد کرده‌اند.

آیه ۶ سوره حجرات می‌فرماید: «ای کسانی که ایمان آورده‌اید! اگر فاسقی برایتان خبری آورد، نیک وارسی کنید تا مبادا به نادانی، گروهی را آسیب رسانید آن گاه بر آنچه کرده‌اید پشیمان شوید.»

روحانیانی که زبان به انتقاد از جشنواره گردشگری پارس گشوده‌اند، آیا به یقین رسیده‌اند آن کسی که خبر آورده فاسق نبوده؟ در چهار روز برگزاری جشنواره گردشگری پارس که از ۱۹ تا ۲۲ آذر در شیراز برگزار شد، ده‌ها برنامه فرهنگی از سوی اقوام ایرانی اجرا شد. برنامه‌هایی که چیزی جز هویت فرهنگی و تاریخی نبود و تمام آن‌ها با رعایت اصول و ضوابط اجرا شد.

در این بین اگر بیرون از سالن برگزاری آیین‌های اقوام، فردی حرکتی انجام داده، چه ارتباطی به جشنواره دارد؟ در سالن محل برگزاری آیین‌های اقوام هیچ برنامه خارج از ضوابطی اجرا نشد و تصاویر منتشر شده رسانه‌های تندرو از برخی حرکات، مربوط به محوطه‌های بیرونی نمایشگاه شهرک گلستان است. آیا انصاف و عدل حکم نمی‌کند که آنچه را بیرون از محوطه نمایشگاه رخ داده نباید به جشنواره ربط داد؟

آیا این رویه همسو با رویه پیامبر اسلام (ص) است که به پیامبر مهربانی مشهور است و اگر کسی در نزد او به دیگری اتهام می‌زد، آن‌ها را از سخن چینی نهی می‌کردند؟ پیامبر اسلام (ص) کسانی را که سخن چینی می‌کنند، شرورترین انسانها دانسته که بین مردم اختلاف می‌اندازند.

آقایان روحانیان! در این مملکت عده‌ای هستند که با سخن چینی می‌خواهند نفرت پراکنی کنند و بین ملت جدایی بیاندازند، اصلاً نانشان در همین نفرت پراکنی هاست و در واقع کاسبان نفرت پراکنی و تفرقه بین مردم هستند.

سؤال مشخص من از شما روحانیان این است که اگر امروز پیامبر اسلام (ص) در عصر ما زندگی می‌کردند و به ایشان می‌گفتند در جایی مراسمی بوده و بیرون از آن مراسم فردی حرکتی انجام داده، چه واکنشی نشان می‌دادند؟ آیا علیه مراسم موضع گیری علنی می‌کردند یا اینکه می‌گفتند آن رفتارها خارج از مراسم بوده و سخن چینان را طرد می‌کردند؟

آقایان! آن کسانی که خبر آورده‌اند آیا به شما گفته‌اند که در این جشنواره بیش از ۲۰ ساعت برنامه فرهنگی از سوی اقوام ایرانی اجرا شده و با استقبال صدها تن مواجه شده؟ آیا گفته‌اند که اقوام ایرانی همه برنامه‌هایشان اصولی بوده؟ آیا این را گفته‌اند که نتوانسته ااند در این برنامه‌ها «سوراخ کجی» بیابند و برای همین در محوطه بیرون از نمایشگاه گشته‌اند تا در حد چند ثانیه حرکتی را پیدا کنند و از آن فیلم بگیرند و یک جشنواره را به حاشیه بکشانند؟ آیا این رفتار سخن چینان بر پایه تقوا بوده؟

دیدگاه