زادروز کوروش تاریخی است نه سیاسی

  • 09 آبان 1396 - 12:46
زادروز کوروش تاریخی است نه سیاسی

زهره آقایی

روزنامه نگار

در ۱۳۵ کیلومتری شیراز است. میان دشتی پهناور و در مقبره‌ای باستانی، امپراطوری آرمیده که از تاریخ زاد روزش ۲۵۰۰ سال می‌گذرد. پاسارگاد خانه ابدی کوروش کبیر است که طبق اسناد تاریخ کهن، نخستین فرمانروای بخش بزرگی از آسیای میانه بوده است. اما چندی است که منطقه پاسارگاد مهمانان بیشتری را بخود می‌بیند وتوجه بیشری را به خویش جلب می‌کند.

هرچند هفتم آبان ماه برای زاد روز کورش کبیر تاریخی نه چندان معتبر است ولی مردم به همین بهانه از نقاط مختلف گردهم می‌آیند و ساعاتی را در پاسارگاد یادش را گرامی می‌دارند. شاید بخودی خود این منطقه دور افتاده جز یک بنای تاریخی و موزه‌ای نکته دیگری در بر نداشته باشد ولی نوع حضوری که در این روز بخصوص صورت می‌گیرد و حواشی که در سال‌های گذشته به خود گرفت ماجرا را از یک روز معمول واحترام به مقبره یک پادشاه فراتر برده است. در حالی که کوروش و زاد روزش تنها یک درس تاریخی است نه سیاسی. شاید چیزی شبیه عید نوروز منتها در گستره‌ای کوچکتر، اما بهانه‌ای است تا تعدادی از مردم گرد هم جمع شوند. حالا اما با دخالت و محدود ساختن بازدید کنندگان این مجموعه باستانی وعکس العمل و حساسیت برخی تریبون‌ها از جمله در نماز جمعه به این حرکت غیر سیاسی، می‌رود تا این برنامه ساده ابعادی دیگری هم پیدا کند. در همین راستا امام جمعه شیراز روز جمعه در خطبه‌های نماز گفت که ” مناسبت جعلی ۷ آبان به عنوان روز کوروش در تورات اسرائیلی مطرح شده و هیچ منبع موثقی ندارد”. البته آیت‌الله اسدالله ایمانی به مردم توصیه کرد که ” فریب جریان‌سازی دروغین رسانه‌های غربی در این مورد را نخورند.”

اما این همه ماجرا نیست چرا که امسال نیز اخبار ضد و نقیض در خصوص مسدود ساختن جادهای منتهی به منطقه پاسارگاد منتشر شده است که نه تنها باعث کاهش بازدید کنندگان از این منطقه نشده که حتی برخی را حریص‌تر کرده تا از کیلومترها راه دور خود را به این آرامگاه برساند.

در همین رابطه وزارت اطلاعات اعلام کرد که ” تیم مجری جریان ضد انقلاب در فضای مجازی را که به بهانه روز بزرگداشت کوروش در هفتم آبان خواهان اقداماتی متناسب با اهداف از پیش طراحی شده مانند آسیب به اموال عمومی بود، را منهدم کرده است، این وزارتخانه در ادامه آورده است: یکی از اهداف جریان ضدانقلاب ایجاد واگرایی در بدنه جامعه ایرانی با بحران سازی‌های تصنعی در کشور است.

در خبری دیگر نیز هادی پژوهش معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری فارس گفت که ” هیچ مورد امنیتی در محدوده آرامگاه کوروش و پاسارگاد حادث نشده است و آنچه در شبکه‌های مجازی منتشر شده، آرشیوی بوده و مربوط به امسال نیست.”

به گزارش ایسنا اعضای شورای تأمین استان فارس قبل از ظهر روز گذشته از وضعیت منطقهٔ پاسارگاد و آرامگاه کوروش بازدید کردند.

بنظر می‌رسد با یک مدیریت صحیح و هوشمند و مدبرانه می‌توان روز ۷ آبان را از یک روز چالش زا به یک روز فرصت ساز تبدیل کرد.

منبع: پایتخت ما

دیدگاه