خشم کاخ سفید از تصمیم دادگاه مبنی بر توقف سومین فرمان مهاجرتی ترامپ

  • 26 مهر 1396 - 7:43
خشم کاخ سفید از تصمیم دادگاه مبنی بر توقف سومین فرمان مهاجرتی ترامپ

قاضی فدرال دادگاهی در هاوایی، با صدور حکمی سومین فرمان مهاجرتی دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا را موقتا متوقف کرده است. تصمیمی که دولت آمریکا گفته به آن اعتراض خواهد کرد.

به گزارش بی‌بی‌سی، این حکم در پاسخ به شکایت دادستان کل هاوایی، جمعیت مسلمانان هاوایی و سه شخص دیگر به دادگاه فدرال صادر می شود.

براساس این دستور بیشتر شهروندان ایران، لیبی، سوریه، یمن، سومالی، چاد و کره شمالی به مدت نامعلوم از ورود به آمریکا منع می شدند. در دستور جدید بعضی از مقام های دولت ونزوئلا هم از ورود به آمریکا منع شده بودند.

با این حال حکم قاضی شامل حال کره شمالی و ونزوئلا نمی شود.

چند دادگاه فدرال در آمریکا قبلا دو دستور مهاجرتی قبلی آقای ترامپ را که در ماه های ژانویه و مارس صادر شده بود، متوقف کرده بودند. فرمان دوم برای ۹۰ روز اعتبار داشت و ۲۴ سپتامبر منقضی شد.

آقای ترامپ بلافاصله دستور مهاجرتی جدید را جایگزین آن کرد که امروز به حکم یک قاضی فدرال هاوایی متوقف شده است.

قاضی دریک واتسون در حکم امروز خود نوشت که فرمان تازه آقای ترامپ “دقیقا مبتلا به همان نقائص و ایرادهای نمونه های قبلی این دستور است” چون به گفته او “فاقد یافته های کافی است که نشان دهد ورود بیش از ۱۵۰ میلیون نفر از شهروندان این کشورها برای منافع ایالات متحده زیانبار است.”

دو فرمان مشابه قبلی دولت ترامپ توسط دادگاه های فدرال مسدود شد چون گفتند از اختیارات رئیس جمهور فراتر می رود یا مشخصا مسلمانان را هدف می گیرد و ناقض قانون اساسی آمریکاست که تبعیض بر اساس مذهب را منع می کند.

با این حال دیوان عالی در ماه ژوئن اعلام کرد فرمان دوم تا زمان بررسی کامل استدلال دو طرف دعوی می تواند اجرا شود هرچند استثنای مهمی بر آن قائل شد که افراد دارای پیوند اصیل با جامعه آمریکا را معاف می کرد.

دیوان عالی قرار بود بررسی آن پرونده را همین روزها شروع کند که با صدور فرمان تازه آقای ترامپ عملا این کار را معلق کرد.

دستور تازه آقای ترامپ تاریخ انقضا ندارد و به علاوه کشورهای غیرمسلمان هم به آن اضافه شده اند که این استدلال دولت را تقویت می کرد که علیه مسلمان ها نیست.

قاضی واتسون در حکم روز سه شنبه گفت که فرمان تازه امنیت آمریکا را بهبود نمی بخشد چون افرادی که ممکن است تهدید بالقوه باشند به سد مقررات فعلی می خورد و وارد نمی شوند.

او نوشت که این دستور “آشکارا براساس ملیت (علیه افراد) تبعیض قائل می شود” که مغایر “اصول بنیادی است که آمریکا بر آنها بنا نهاده شده.”

واکنش کاخ سفید: تصمیمی معیوب

کاخ سفید با صدور بیانیه ای به حکم قاضی فدرال اعتراض کرده است. در بیانیه کاخ سفید نوشته شده که وزارت دادگستری آمریکا، به جد از فرمان آقای ترامپ دفاع خواهد کرد.

تصمیم قاضی در این بیانیه “به طرز خطرناکی معیوب” توصیف شده است.

این بیانیه می گوید که تصمیم رئیس جمهوری آمریکا بعد از بررسی های دقیق امنیت جهانی و مشورت با وزرای خارجه، امنیت داخلی، دفاع و دادگستری صادر شده بود.

کاخ سفید بار دیگر استدلال پیشین خود را مطرح کرده که این محدودیت ها مربوط به کشورهایی است که نتوانسته اند به آمریکا کمک کنند پیشینه افراد متقاضی روادید (ویزا) را به دست آورد. همچنین محدودیت شامل کشورهایی می شود که ظن عملیات “تروریستی” به آنها می رود.

در بیانیه کاخ سفید آمده که این تصمیم ها برای امنیت آمریکا مهم است و آنها اعتماد کامل دارند که دستگاه قضایی، در نهایت محدودیت های مورد نظر رئیس جمهوری را ابقا خواهد کرد.

‘پیروزی دیگری برای قانون’

منتقدان اما می گویند آقای ترامپ با این فرامین به یکی از وعده های انتخاباتی خود عمل می کند که گفته بود از ورود مسلمانان به آمریکا جلوگیری می کند.

فرمان جدید آقای ترامپ قرار بود از روز چهارشنبه اجرا شود.

داگلاس چین دادستان کل ایالت هاوایی که شاکی پرونده بود از حکم قاضی استقبال کرد.

او گفت: “این سومین بار است که هاوایی برای متوقف کردن فرمان های منع سفر پرزیدنت ترامپ که براساس ملیت یا مذهب علیه مردم تبعیض قائل می شود به دادگاه می رود. امروز پیروزی دیگری برای حاکمیت قانون است. ما آماده دفاع از آن هستیم.”

عمر جدوات، مدیر یک موسسه حقوق مدنی مهاجران، از تصمیم قاضی استقبال کرده و گفته: “خوشحالیم اما متعجب نیستیم که یک بار دیگر فرمان غیرقانونی و خلاف قانون اساسی رئیس جمهوری برای ممنوعیت ورود مسلمانان، متوقف شد.”

دریک واتسن، پیشتر در ماه مارس هم فرمان مشابهی از آقای ترامپ را متوقف کرده بود.

دو قاضی فدرال دیگر در ایالت های مریلند و واشنگتن مشغول بررسی فرمان جدید هستند.

شکایت علیه این دستور در مریلند از جمله از طرف چند نهاد ایرانى- آمریکایى مطرح شده است.

دیدگاه