دادگاهی در عراق دستور بازداشت مقام های انتخاباتی کردستان را صادر کرد

  • 20 مهر 1396 - 6:35
دادگاهی در عراق دستور بازداشت مقام های انتخاباتی کردستان را صادر کرد

یک دادگاه فدرال در عراق حکم بازداشت مقام های ناظر بر همه پرسی استقلال منطقه کردستان این کشور را صادر کرده است. همزمان ارتش عراق ادعای برنامه ریزی برای حمله به نیروهای کرد در کرکوک را رد کرده است.

به گزارش بی‌بی‌سی، حکم بازداشت دادگاه برای اعضای کمیسیون انتخاباتی منطقه کردستان صادر شده است.

حیدر عبادی نخست وزیر عراق ماه پیش خواستار تعلیق این رای گیری جنجالی شده بود.

رهبران اقلیم کردستان بر مشروعیت این همه پرسی پافشاری می کنند.

دادگاه تحقیقات رصافه روز چهارشنبه گفت دفتر دادستان عمومی علیه مقام هایی در کردستان که در روند نظارت بر رای گیری نقش داشتند “اقدام قانونی” خواهد کرد.

عبدالستار بیرقدار یک سخنگوی دادگاه گفت که احکام جلب در پی شکایت شورای امنیت ملی عراق صادر می شود که استدلال کرده بود همه پرسی “مغایر تصمیم دیوان عالی فدرال بوده است.”

مقام های کردستان در پی رای گیری ۲۵ سپتامبر گفتند که ۲.۸ میلیون نفر که در سه استان تشکیل دهنده اقلیم کردستان زندگی می کنند به علاوه “نواحی کردنشین خارج از مدیریت اقلیم” به نفع استقلال رای داده اند.

رهبران دولت منطقه ای کردستان گفتند که رای “آری” به آنها اختیار شروع مذاکرات جدایی با دولت مرکزی بغداد و کشورهای همسایه را می دهد.

با این حال آقای عبادی خواستار ابطال این همه پرسی که ۹۲ درصد به آن رای مثبت دادند شده است.

کردها چهارمین اقلیت بزرگ قومی در خاورمیانه هستند اما هرگز صاحب یک کشور نبوده اند.

کردها در عراق که بنابه تخین ها ۱۵ تا ۲۰ درصد جمعیت ۳۷ میلیونی آن را تشکیل می دهند، پیش از کسب خودمختاری در سال ۱۹۹۱ با چند دهه سرکوب روبرو بوده اند.

“آماده یورش به کرکوک”

به گزارش خبرگزاری رویترز دولت اقلیم کردستان روز چهارشنبه گفته است که نیروهای عراقی و نیروهای شبه نظامی بسیج مردمی برای “حمله ای عمده” به نیروهای کردی در منطقه نفت خیز کرکوک در نزدیکی موصل در شمال کشور آماده می شوند.

اما یک سخنگوی نظامی عراق این ادعا را تکذیب کرد و گفت نیروهای دولتی برای اخراج داعش از ناحیه مرزی با سوریه در غرب کشور آماده می شوند.

کرکوک که شهری چند قومیتی است در اختلاف بر سر استقلال کردستان نقش مهمی داشته است.

شورای امنیت دولت اقلیم کردستان در توییتی که رویترز صحت آن را با یک مقام کرد تایید کرده نوشت: “ما نشانه های خطرناکی دیده ایم که نیروهای عراقی، از جمله بسیج مردمی و پلیس فدرال، برای حمله ای عمده …. به کردستان آماده می شوند.”

براساس این گزارش شبه نظامیان شیعه موسوم به بسیج مردمی در جنوب و غرب کرکوک مستقر هستند.

یک سخنگوی ارتش عراق با رد این ادعا گفت: “ما برای نبرد قیم آماده می شویم، ما به درگیری با هیچ گروهی غیر از داعش فکر نمی کنیم.”

ناحیه اطراف گذرگاه مرزی قیم در غرب عراق آخرین ناحیه عراق است که در کنترل داعش است.

دیدگاه