جایزه نوبل صلح به «کمپین مبارزه با سلاح هسته‌ای» رسید

  • 14 مهر 1396 - 13:28
جایزه نوبل صلح به «کمپین مبارزه با سلاح هسته‌ای» رسید

جایزه نوبل صلح سال ۲۰۱۷ به “کمپین بین‌المللی مبارزه با سلاح‌های هسته‌ای” (آیکن) به دلیل تلاش‌های این گروه برای از بین بردن سلاح‌های هسته‌ای داده شد. بیش از ۳۰۰ فرد و گروه در فهرست نامزدهای دریافت این جایزه بودند.

به گزارش دویچه‌وله، کمپین بین‌المللی نابودی سلاح‌های هسته‌ای (آیکان) سال ۲۰۰۷ در حاشیه کنفرانس بازبینی قرارداد منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای و با محوریت گروه “پزشکان علیه سلاح‌های هسته‌ای شکل گرفت و در حال حاضر ۲۰۰ گروه و سازمان مخالف سلاح هسته‌ای را از کشورهای مختلف در برمی‌گیرد.

براساس گزارش خبرگزاری‌های بین‌المللی ۳۱۸ فرد و گروه در فهرست امسال نامزدهای دریافت جایزه نوبل صلح بودندکه ۲۱۵ نفر آنها فرد و ۱۰۳ نامزد دیگر گروه و سازمان بودند.

جواد ظریف و فدریکا موگرینی، به‌خاطر به‌سرانجام رساندن مذاکرات هسته‌ای با ایران، نیروهای امدادی موسوم به “کلاه سفیدها” در سوریه، دکتر دنیس موکوگه، پزشک اهل کنگو، به‌خاطر کمک‌هایش به زنان و دفاع از حقوق آنان، ادوارد اسنودن، کارمند سابق سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، جان دوندار، سردبیر پیشین روزنامه جمهوریت ترکیه و رائف بدوی، نویسنده، وبلاگ‌نویس و فعال حقوق بشر اهل عربستان، از جمله افرادی بودند که فهرست طولانی نامزدهای جای داشتند.

سال گذشته جایزه نوبل صلح به “خوان مانوئل سانتوس”، رئیس جمهور کلمبیا، اهدا شد. کمیته جایزه نوبل در نروژ اعلام کرده بود که سانتوس جایزه نوبل صلح را به پاس تلاش‌هایش برای پایان دادن به جنگ در کشورش سزاوار دریافت این جایزه دیده است.

جایزه صلح نوبل یکی از پنج جایزه نوبل است که حدود یک میلیون و صد هزار دلار (۹۴۰ هزار یورو) ارزش دارد. جایزه صلح نوبل برای اولین بار در سال ۱۹۰۱ اعطا شد.

دیدگاه