بحران کره شمالی در ۳۰۰ کلمه

  • 31 شهریور 1396 - 21:21
بحران کره شمالی در ۳۰۰ کلمه

اصرار کره شمالی بر داشتن سلاح اتمی بحرانی است که دنیا را در خطر جنگ هسته‌ای قرار داده است. اما موضوع پیچیده‌تر از اینهاست. یک قدم برگردیم عقب:

چرا کره شمالی سلاح هسته‌ای می‌خواهد؟

به گزارش بی‌بی‌سی، شبه‌جزیره کره بعد از جنگ جهانی دوم به دو قسمت شمالی و جنوبی تقسیم شد . کره شمالی به یک کشور دیکتاتوری تبدیل شد. این کشور تقریبا به طور کامل در جهان منزوی است. رهبرانش می‌گویند سلاح هسته‌ای تنها نیروی بازدارنده آنهاست در برابر کشورهایی که قصد دارند این کشور را نابود کنند.

کره چقدر به سلاح هسته‌ای نزدیک است؟

کره شمالی مدعی است یک بمب هیدروژنی را با موفقیت آزمایش کرده. بمب هیدروژنی چند برابر قدرتمندتر از بمب هسته‌ای است. این بمب قابلیت کوچکتر شدن، سبک‌تر شدن و نصب بر روی موشک‌های دوربرد را هم دارد. پیونگ‌یانگ آمریکا را دشمن اصلی خود می‌داند و می‌تواند با راکت، کره جنوبی و ژاپن را که محل استقرار هزاران نیروی آمریکایی است، هدف قرار دهد.

چه اقداماتی برای متوقف کردن کره شمالی انجام شده؟

تلاش‌ها برای اجرای برنامه کمک در برابر خلع سلاح کره شمالی بارها شکست خورده است. سازمان ملل متحد تحریم‌های سخت و فزاینده‌ای بر این کشور اعمال کرده و چین به عنوان تنها متحد واقعی کره شمالی فشارهای اقتصادی و دیپلماتیک زیادی بر این کشور وارد می‌کند. آمریکا هم در تازه‌ترین واکنش، مقامات کره شمالی را به مقابله نظامی و حتی نابودی تهدید کرده است.

این‌دفعه تهدیدها واقعیست؟

واقعیت این است که بحران وارد مرحله تازه‌ای شده است. آمریکا حالا در تیررس حمله‌های کره شمالی است. این موضوع به‌همراه توانایی کره شمالی در کوچک و سبک کردن بمب هیدرونی، بازی را عوض می‌کند. کره شمالی در تابستانی که گذشت، ژاپن و قلمرو آمریکا در اقیانوس آرام (گوام) را به شدت تهدید کرد.

جدال لفظی آمریکا و کره شمالی هرگز تا این حد آتشین نبوده است.

دیدگاه