سوچی سرانجام خشونت علیه مسلمانان روهینگیا را محکوم کرد

  • 28 شهریور 1396 - 18:26
سوچی سرانجام خشونت علیه مسلمانان روهینگیا را محکوم کرد

رهبر دولت میانمار پس از سکوتی طولانی سرانجام در رابطه با سرکوب اقلیت مسلمان روهینگیا موضع‌گیری کرد. خانم سوچی طی یک سخنرانی از نقض حقوق بشر سخن گفت و موافقت خود با ورود ناظران بین‌المللی به میانمار را اعلام کرد.

به گزارش دویچه‌وله، آنگ سان سوچی که در عمل ریاست دولت میانمار (برمه سابق) را برعهده دارد، برای نخستین بار از زمان آغاز ناآرامی‌ها در استان راخین این کشور، اعمال خشونت علیه اقلیت مسلمان روهینگیا را محکوم کرد.

خانم سوچی در جریان سخنرانی عمومی خود در تلویزیون میانمار ضمن اشاره به “نقض حقوق بشر” در استان راخین، همدردی خود را با “تمام انسان‌هایی” ابراز کرد که قربانی تنش‌های اخیر شده‌اند.

رهبر دولت میانمار در عین حال آمادگی خود را برای ورود ناظران خارجی به کشور نیز اعلام کرد و گفت، آنها بایستی خود تصویری از موقعیت پیدا کنند. او در عین حال اعلام کرد که دولت‌اش آماده است “در هر زمانی” جایگاه حقوقی اقلیت روهینگیا را که صدها هزار نفر از آنها در هفته‌های گذشته آواره شده‌اند، بررسی کند. خانم سوچی البته اشاره‌ای به تضمین‌های لازم برای بازگشت آوارگان نکرد.

میانمار کشوری عمدتا بودایی‌نشین است. اعضای اقلیت مسلمان روهینگیا در این کشور، که حدود یک میلیون و صد هزار نفر هستند، از گرفتن حق تابعیت و بسیاری دیگر از حقوق شهروندی محروم‌اند و دولت مرکزی آنها را به رسمیت نمی‌شناسد. این اقلیت مسلمان طبق قانون شهروندی مصوبه دولت وقت برمه در سال ۱۹۸۲ از اقوام تشکیل‌دهنده میانمار محسوب نمی‌شوند.

آنگ سان سوچی در هفته‌های گذشته درباره بحران روهینگیا سکوت کامل اختیار کرده بود. آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، یکشنبه گذشته (۱۷ سپتامبر/ ۲۶ شهریور) از “آخرین شانس” خانم سوچی برای پایان دادن به مناقشه سخن گفته بود.

بحران آوارگی مسلمانان روهینگیا یکی از موضوع‌های مهم مجمع عمومی سازمان ملل نیز خواهد بود که از امروز سه‌شنبه در نیویورک آغاز می‌شود. رهبر دولت میانمار روز ۱۳ سپتامبر اعلام کرده بود که به خاطر اولویت‌های داخلی و وضعیت بحرانی ایالت راخین به نشست مجمع عمومی سازمان ملل نخواهد رفت.

در ماه اوت گذشته، پس از حمله شورشیان روهینگیا به نیروهای نظامی و پلیس میانمار و کشتن ده‌ها تن از آنان، مناقشه دیرینه در استان راخین، محل سکونت اقلیت روهینگیا، به اوج خود رسید. خشونت تمام‌عیار ارتش میانمار در پاسخ به حملات شورشیان، به کشته شدن صدها نفر و به آتش کشیده شدن خانه‌هایشان انجامید.

سازمان ملل در این میان از دیده شدن نشانه‌های “پاکسازی قومی” خبر داده است. طبق گزارش صندوق کمک به آوارگان سازمان ملل، در پی خشونت‌های هفته‌های گذشته در استان راخین بیش از ۴۰۰ هزار تن از مسلمانان روهینگیا به کشور همسایه میانمار بنگلادش گریخته‌اند.

دیدگاه