حمله هواپیمای جنگنده اسرائیل به مواضع ارتش سوریه

  • 04 تیر 1396 - 11:06
حمله هواپیمای جنگنده اسرائیل به مواضع ارتش سوریه

یک جنگنده هوایی اسرائیل روز شنبه به دو تانک‌ ارتش سوریه حمله کرد. یکی از سخنگویان ارتش اسرائیل در این باره گفت کمی قبل از حمله‌ هواپیمای اسرائیل از منطقه بمباران شده موشک‌هایی به سوی اسرائیل پرتاب شده بودند.

به گزارش دویچه‌وله، یکی از سخنگویان ارتش اسرائیل روز شنبه (۳ تیر / ۲۴ ژوئن) اعلام کرد که پیش از حمله هوایی به سوریه موشک‌هایی به سوی بلندی های جولان در خاک اسرائیل پرتاب شده بودند. در پی این حملات اما به کسی آسیبی وارد نیامد.

گفته می‌شود هواپیمای جنگنده ارتش اسرائیل در حمله تلافی جویانه خود در خاک سوریه به دو تانک ارتش این کشور در شمال بلندی‌های جولان حمله کرده است. سخنگوی ارتش اسرائیل در ادامه گفت پرتاب موشک به اسرائیل بخشی از پیامدهای “درگیری‌های داخلی در خاک سوریه” است.

او در ادامه گفت بخشی از بلندی‌های جولان که در اختیار اسرائیل است هرچند یک بار مورد حملات موشکی یا خمپاره‌ای قرار می‌گیرد. این موشک‌ها و خمپاره‌ها را طرفین درگیر در سوریه به طور اشتباه به خاک اسرائیل پرتاب می‌کنند.

این سخنگوی ارتش اسرائیل همچنین گفت دولت اسرائیل به خاطر نقض حاکمیت خود به ناظران سازمان ملل متحد که در منطقه مستقرند، شکایت کرده است.

منطقه اشغالی بلندی‌های جولان

اسرائیل از زمان جنگ شش روزه در ماه ژوئن ۱۹۶۷ منطقه‌ای به وسعت ۱۲۰۰ کیلومتر را در بلندی‌های جولان اشغال کرده است. گرچه اسرائیل در سال ۱۹۸۱ این منطقه را به خاک خود ضمیمه کرد، اما جامعه جهانی تاکنون این اقدام اسرائیل را به رسمیت نشناخته است.

۵۱۰ کیلومتر مربع از بلندی‌های جولان اما در اختیار دولت سوریه قرار دارد. دو کشور اسرائیل و سوریه به طور رسمی هنوز در شرایط جنگ به سر می‌برند. مرز میان اسرائیل و سوریه اما تا قبل از جنگ داخلی در سوریه در سال ۲۰۱۱ بسیار آرام بود.

از آن زمان تاکنون اسرائیل بارها مواضعی را در سوریه بمباران کرده است. ارتش اسرائیل اعلام کرده که طی این حملات نقل‌و‌انتقال‌های سلاح از سوی حزب‌الله لبنان و انبارهای سلاح آنها تخریب می‌شوند.

حزب‌الله لبنان در سال ۲۰۰۶ میلادی با اسرائیل درگیر شد و در حال حاضر در کنار روسیه و ایران یکی از متحدان بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه، علیه گروه‌های مخالف دولت سوریه است.

دیدگاه