عملیات تازه برای تصرف کامل موصل

  • 28 خرداد 1396 - 18:16
عملیات تازه برای تصرف کامل موصل

نیروهای عراقی می‌گویند که تهاجم تازه‌ای را برای تصرف کامل محلات قدیمی موصل آغاز کرده‌اند. هنوز برخی از نقاط غرب موصل در کنترل نیروهای موسوم به دولت اسلامی (داعش) است.

به گزارش بی بی سی، نیروهای ویژه از غرب این محلات و نیروهای پلیس از جنوب آن مرحله جدید عملیات آزادسازی موصل را آغاز کرده‌اند.

بیانیه ارتش عراق از پیشروی این نیروها در هر دو جبهه خبر می‌دهد اما داعش مدعی است پس از چند ساعت نبرد نیروهای عراقی پا به فرار گذاشته‌اند.

سازمان ملل پیشتر هشدار داده بود که داعش حدود صد هزار نفر را در مناطقی از موصل به عنوان “سپر انسانی” نگه داشته است. همچنین گزارش شده نیروهای داعش خیابان‌های شهر قدیمی موصل را با خودروهای بمب‌گذاری‌شده بسته‌اند.

سازمان ملل متحد همچنین گزارش کرده که حدود ۲۳۰ غیرنظامی در طول دو هفته گذشته در غرب موصل کشته شد‌ه‌اند. براساس این گزارش عده‌ای از این افراد بر اثر بمبارانهای هوایی، تعدادی دیگر با اصابت موشک و عده‌ای نیز توسط تک‌ تیراندازان داعش کشته شده‌اند.

برونو گدو، نماینده کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل در عراق، در اظهاراتی گفت که شرایط در این مناطق از موصل وخیم و وخیم‌تر می‌شود و ساکنان آن به آب، غذا، برق و سوخت دسترسی اندکی دارند. آقای گدو عمیقا از شرایط غیرنظامیانی که در درگیری میان نیروهای عراقی و داعش گرفتار شده‌اند ابراز نگرانی کرد.

برآورد می‌شود که در جریان نبرد موصل بیش از ۸۰۰ هزار نفر آواره شده‌اند که تاکنون حدود یک چهارم آنها به خانه‌هایشان در محله‌های خارجی شده از تصرف داعش بازگشته‌اند. آوارگان موصل در ۱۳ اردوگاه سازمان ملل و همچنین در خانه‌های دیگران زندگی می‌کنند.

۸ ماه پیش بود که نیروهای عراقی حمله به موصل را آغاز کردند و حالا گفته می‌شود شبه نظامیان در چند بخش شهر و در محلات قدیمی همچنان مقاومت می‌کنند.

داعش در سال ۲۰۱۴ میلادی موصل را به تصرف خود درآورد. نیروهای طرفدار دولت عراق در اکتبر سال گذشته میلادی (۲۰۱۶) عملیاتی را با پشتیبانی حملات هوایی ائتلاف به رهبری آمریکا برای پس گرفتن موصل آغاز کردند.

 

دیدگاه