ترامپ: قطر در سطحی بالا از تروریسم حمایت می‌کرده

  • 20 خرداد 1396 - 10:13
ترامپ: قطر در سطحی بالا از تروریسم حمایت می‌کرده

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، قطر را متهم کرده است که “به طور تاریخی از تروریسم در سطح بالایی حمایت مالی می‌کرده است.”

به گزارش بی بی سی، آقای ترامپ گفت در ملاقاتش با سران کشورهای عرب و مسلمان، توافق شد که حمایت مالی، نظامی یا حتی اخلاقی از تروریسم را پایان دهند.

او در جمع خبرنگاران در کاخ سفید گفت زمان آن فرارسیده است که حمایت قطر از تروریسم پایان بگیرد. رئیس جمهور آمریکا گفت “هیچ کشور متمدنی نمی‌تواند اجازه دهد که چنین خشونت و ایدئولوژی شرورانه‌ای” در سرزمینش پا بگیرد.

از چند روز پیش عربستان سعودی، مصر، امارات متحده عربی، بحرین و چند کشور دیگر با متهم کردن قطر به حمایت از تروریسم روابط خود با این کشور را قطع کرده‌اند. مرزهای زمینی، هوایی و دریایی همسایگان عرب این کشور نیز به روی آن بسته شده است.

با وجود حمله تند دونالد ترامپ به قطر، رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا خواهان پایان محاصره قطر از طرف همسایگان عربش شده و گفته است این محاصره بر مبارزه با گروه موسوم به دولت اسلامی (داعش) تاثیر می‌گذارد.

وزیر خارجه آمریکا گفته قطر پیشرفت‌هایی در محدود کردن حمایت از تروریسم داشته است، هرچند از این کشور انتظار می‌رود در این زمینه اقدام‌های بیشتری انجام بدهد.

آقای تیلرسون امروز گفت محاصره قطر از طرف همسایگانش عواقبی ناخواسته چون جدایی خانواده‌ها و مشکل تامین مواد غذایی به دنبال داشته‌ و همچنین به فعالیت‌های آمریکا در منطقه ضربه زده است.

وزیر خارجه آمریکا گفت: “انتظار ما این است که این کشورها فورا قدم‌های لازم را برای کاهش تنش بردارند و با حسن نیت اختلاف‌هایشان را برطرف کنند.”

آقای تیلرسون وضعیت در منطقه “خلیج عربی” برای آمریکا نگران‌کننده است.

او گفت آمریکا از تلاش‌های امیر کویت برای حل بحران استقبال می‌کند.

بحران قطر از آنجا شروع شد که خبرگزاری رسمی این کشور سخنانی به نقل از امیر این کشور منتشر کرد.

در اظهارات منسوب به شیخ تمیم بن‌حمد آل ثانی ایران را قدرتی بزرگ و ضامن ثبات در منطقه خوانده شده بود.

دیدگاه