قطر برای پذیرش میانجیگری کویت برای حل اختلاف با همسایگانش ابراز آمادگی کرد

  • 16 خرداد 1396 - 14:48
قطر برای پذیرش میانجیگری کویت برای حل اختلاف با همسایگانش ابراز آمادگی کرد

قطر می‌گوید که آمادگی دارد میانجیگری کویت را برای حل اختلافات میان خود با عربستان، امارات متحده عربی، بحرین و مصر بپذیرد و به همین دلیل فعلا از اقدام متقابل و پاسخ دادن به اتهامات آنها خودداری می‌کند.

به گزارش بی بی سی، شیخ تمیم بن حمد آل‌ثانی، امیر قطر شب گذشته (دوشنبه شب ۵ ژوئن-۱۵ خرداد) تلفنی با شیخ صباح احمد جابر صباح، همتای کویتی خود گفت‌وگو کرده است.

وزیر امور خارجه قطر به شبکه تلویزیونی الجزیره گفته که اقدامات این چهار کشور علیه قطر پیامدهای گسترده‌ای برای شهروندان کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس و روابط خانوادگی آنها گذاشته، اما دوحه این اقدامات را تلافی نخواهد کرد تا امیر کویت فرصت مذاکره با طرف‌های دیگر تنش را داشته باشد.

شیخ محمد بن عبدالرحمن آل‌ثانی گفته که امیر قطر فعلا به احترام امیر کویت از سخنرانی و اقدام متقابل خودداری خواهد کرد.

عربستان، مصر، امارات و بحرین روابط دیپلماتیک خود با قطر را قطع کرده‌اند و این کشور را به حمایت از تروریسم از طریق حمایت از گروه‌هایی مانند حماس، اخوان المسلمین و داعش متهم می‌کنند.

عربستان، امارات و بحرین مرزهای زمینی، دریایی و هوایی خود را به روی قطر بسته‌اند.

بخش عمده مواد غذایی مورد نیاز قطر از طریق عربستان و امارات و عمدتا از راه زمینی وارد این کشور می‌شد.

روز دوشنبه تصاویری از فروشگاه‌های مواد غذایی در قطر در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها منتشر شد که ازدحام خریداران و قفسه‌ها و یخچال‌های خالی از مواد غذایی را نشان می‌داد.

شاخص بازار سهام قطر روز دوشنبه ۷ و ۳ دهم درصد سقوط کرد، اما صبح امروز سه شنبه ۶ ژوئن ۲ و ۷ دهم درصد بالا رفت.

در این حال خبرگزاری رویترز به نقل از منابع بانکی گزارش داده است که بانک‌های عربستان و امارات مبادله با بانک‌های قطری را متوقف کرده‌اند و منتظر دستورالعمل بانک‌های مرکزی خود در این مورد هستند.

نقشه تعدادی از کشورهایی که با قطر قطع رابطه کرده‌اند

 

دیدگاه