پیامد قطع رابطه کشورهای عربی با قطر: نفت گران و پروازها قطع شد

  • 15 خرداد 1396 - 17:20
پیامد قطع رابطه کشورهای عربی با قطر: نفت گران و پروازها قطع شد

در پی قطع رابطه چند کشور عربی با قطر، قیمت نفت در بازارهای جهانی افزایش یافته است.

به گزارش بی بی سی، عربستان سعودی، مصر، بحرین و امارات متحده عربی قطر را به ایجاد “بی‌ثباتی” در منطقه متهم کرده‌اند. این کشورها گفته‌اند قطر از گروه های “تروریستی” از جمله اخوان المسلمین، داعش و القاعده حمایت می‌کند.

علت افزایش قیمت نفت، نگرانی درباره “بی ثباتی در خاورمیانه” و تاثیر آن بر بازار نفت بوده است. تنش در این منطقه ممکن است عرضه جهانی نفت را با اختلال روبرو کند.

در بازار لندن، هر بشکه نفت خام برنت برای تحویل در ماه اوت با ۵۶ سنت افزایش در معاملات اولیه صبح امروز حدود ۵۰ دلار و نیم معامله شد.

قطر یکی از اعضای اصلی سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و از بزرگترین تامین‌کنندگان گاز مایع در جهان است.

افزایش قیمت نفت در حالی است که هفته پیش این کالا حدود ۴ درصد افت قیمت داشت که دلیل آن نگرانی‌ها درباره افزایش تولید نفت شیل در آمریکا بوده است.

بسته شدن مسیرهای هوایی به قطر

قطع رابطه چند کشور عربی با قطر پیامدهای دیگری هم داشته است.

خطوط هواپیمایی الاتحاد و امارات (متعلق به امارات عربی متحده) پروازهای خود به مقصد قطر را از اوایل صبح فردا سه شنبه ۶ ژوئن (۱۵ خرداد) به وقت محلی به حالت تعلیق در می‌آورند.

شرکت هواپیمایی الاتحاد روزانه ۴ پرواز مستقیم به دوحه، پایتخت قطر دارد.

شرکت هواپیمایی قطر (قطر ایرویز) هم در بیانیه‌ای گفته است تمامی پروازهای خود را به عربستان سعودی تا نیمه‌شب فردا معلق کرده است. هنوز معلوم نیست این تعلیق تمدید خواهد شد یا نه.

بحرین و مصر هم در اقدام مشابهی گفته‌اند تمامی پروازهای خود را به مقصد قطر متوقف خواهند کرد و حریم هوایی خود را به روی خطوط هوایی قطر خواهند بست.

انتظار میرود شرکت هواپیمایی قطر متحمل ضرر شود چون روزانه تعداد زیادی مسافر از دوبی، ابوظبی، ریاض و قاهره به دوحه قطر سفر می‌کردند که با تحولات جدید این سفرها متوقف می‌شوند.

تحولات اخیر باعث تغییر مسیر احتمالی هواپیماهای قطری، طولانی تر شدن مدت زمان پرواز و افزایش سوخت خواهد شد.

شرکت هواپیمایی قطر دولتی است و حدود ۱۵۰ شهر را در کشورهای مختلف جهان به هم وصل می‌کند.

دیدگاه