دولت ترامپ برای ابقای دستور منع مهاجرتی به دیوان عالی شکایت کرد

  • 12 خرداد 1396 - 14:48
دولت ترامپ برای ابقای دستور منع مهاجرتی به دیوان عالی شکایت کرد

گزارش‌ها حکایت از آن دارد که دولت دونالد ترامپ برای ابقای دستور منع مهاجرتی جنجال برانگیز خود به دیوان عالی فدرال مراجعه کرده است.

به گزارش بی بی سی، یک دادگاه تجدیدنظر فدرال اخیرا علیه دستورالعمل آقای ترامپ که در نظر داشت مانع از ورود مهاجر و مسافر از ایران و پنج کشور با جمعیت عمدتا مسلمان به ایالات متحده بشود رای داد.

شبعه چهارم دادگاه تجدیدنظر فدرال پنجشنبه (۲۶ مه) حکم داد که هدف اصلی دستور آقای ترامپ تبعیض علیه مسلمانان است و درخواست وکلای دولت برای ابقای فوری آن به دلایل امنیت ملی را رد کرد.

وزارت دادگستری آمریکا – که به عنوان وکیل دولت در این پرونده عمل می‌کند – از آن حکم به دیوان عالی شکایت کرده و تقاضای استیناف داده است.

هنوز معلوم نیست که دیوان عالی – متشکل از نه قاضی مادام العمر – تقاضای دولت مبنی بر بررسی حکم دادگاه تجدیدنظر را بپذیرد.

شعبه چهارم دادگاه تجدید نظر فدرال – مستقر در ریچموند مرکز ایالت ویرجینیا – ۱۳ قاضی دارد. حکم با ۱۰ رای موافق در برابر ۳ رای مخالف صادر شد.

قاضی راجر گریگوری، رئیس دادگاه، حین قرائت حکم گفته بود که دولت ترامپ از «واژه مبهم» امنیت ملی برای توجیه آن منع استفاده می‌کند ولی این دستور به «تعصب دینی، غرض و تبعیض» آغشته است.

او با استناد به شعارهای انتخاباتی دونالد ترامپ و دستیارانش که خواهان منع کامل ورود مسلمانان به آمریکا شده بودند، گفت دستور مهاجرتی هدفش ممانعت از ورود پیروان یک دین خاص به کشور است که می تواند ناقض قانون اساسی ایالات متحده باشد.

وزارت دادگستری آمریکا در واقع از حکم یک قاضی فدرال ایالت مریلند به شعبه چهارم تجدیدنظر شکایت کرده بود.

دادگاه فدرال شعبه مریلند اجرای دستور رئیس جمهوری در مورد ممنوعیت صدور ویزا را متوقف کرد اما در مورد منع پذیرش پناهجو حکمی نداد. آقای ترامپ آن حکم را “تجاوز بی سابقه از مرز قضایی” خوانده بود.

هم اکنون شعبه نهم دادگاه تجدید نظر فدرال – مستقر در سان فرانسیسکو – نیز با پرونده مشابه‌ای روبرو است اما هنوز در مورد آن راى نداده است. پرونده پس از آن به دادگاه تجدیدنظر کشیده شد که یک قاضی فدرال ایالت هاوایی دستور مهاجرتی آقای ترامپ را به حالت تعلیق درآورد.

این دومین فرمان آقای ترامپ در مورد محدودیت ورود شهروندان چند کشور مسلمان به آمریکاست. اجرای دستور قبلی او نیز در پی اعتراضات گسترده و صدور احکام توسط دادگاه‌های فدرال از جمله شعبه نهم تجدیدنظر متوقف شد.

دیدگاه