کره شمالی یک موشک بالستیک کوتاه‌برد «آزمایش کرد»

  • 08 خرداد 1396 - 10:26
کره شمالی یک موشک بالستیک کوتاه‌برد «آزمایش کرد»

کره شمالی یک موشک بالستیک تازه آزمایش کرده‌است. مقام‌های کره جنوبی می‌گویند این موشک احتمالا از نوع موشک‌های کوتاه‌برد «اسکاد» بود. پرتاب موشک در حالی صورت گرفته که وضعیت در شبه‌جزیره کره با تنش و بحران روبه‌رو است.

به گزارش رسانه‌ها، موشک کوتاه‌برد آزمایش‌شده در صبح دوشنبه هشتم خرداد ماه پرتاب شده و در آب‌های خاوری آن کشور فرود آمده‌است.

ستاد مشترک ارتش کره جنوبی که از نزدیک فعالیت‌های نظامی همسایه شمالی را رصد می‌کند، در بیانیه‌ای گفته است «موشک در حدود ۴۵۰ کیومتر را طی کرده است».

ستاد فرماندهی اقیانوس آرام ارتش ایالات متحده نیز پرتاب اخیر را تائید کرده و می‌گوید این موشک برای مدت شش دقیقه، تا زمانی که در دریای ژاپن/دریای شرق، فرود آمده، رصد شده‌است.

به گفته این ستاد، موشک اخیر «تهدیدی برای آمریکای شمالی به‌شمار نمی‌رود».

کاخ سفید آمریکا می‌گوید دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، در جریان پرتاب اخیر قرار گرفته است.

مون جه‌این، رئیس‌جمهوری کره جنوبی نیز خواستار تشکیل نشست شورای امنیت آن کشور شد. آقای مون که به‌تازگی در انتخابات پیروز شده، چهره‌ای هوادار مذاکره با پیونگ‌یانگ به‌شمار می‌رود. رسانه‌های کره جنوبی می‌گویند آزمایش‌‌های پی‌درپی اخیر در کره شمالی، ضربه‌ای به تلاش‌های دولت جدید برای بهبود روابط در شبه‌جزیره ارزیابی می‌شود.

تنها یک روز پیش از پرتاب موشک کوتاه‌برد در روز دوشنبه، خبرگزاری رسمی کره شمالی از حضور کیم جونگ‌اون، رهبر آن کشور، در مراحل آزمایش یک «سامانه جدید پدافند هوایی» و دستور به «تولید انبوه» و «استقرار آن در سراسر کشور» خبر داده بود.

کره شمالی طی هفته‌های اخیر اقدام به آزمایش موشک‌های میان‌برد-دوربرد نیز کرده‌است؛ آزمایش‌هایی که «موفقیت‌آمیز» ارزیابی شده‌اند.

کره شمالی در تلاش برای تولید موشک قاره‌پیما است. در عین حال، بنا بر گزارش‌ها، پیونگ‌یانگ در حال افزایش توانایی‌های خود برای نصب کلاهک هسته‌ای بر موشک‌های بالستیک است. شورای امنیت سازمان ملل متحد، کره شمالی را از انجام آزمایش‌های موشکی و هسته‌ای منع کرده‌است.

از زمان روی کار آمدن کیم جونگ‌اون، پیونگ‌یانگ سه آزمایش هسته‌ای و بیش از هفتاد آزمایش موشکی با برد کم‌تر از دو هزار کیلومتر و بیشتر از دو هزار کیلومتر انجام داده‌است. شمار موشک‌های پرتاب‌شده در سال‌های رهبری کیم جونگ‌اون، تقریبا چهار برابر بیشتر از آزمایش‌های ثبت‌شده تا پیش از به قدرت رسیدن او است.

دیدگاه