تلاش برای لغو رسم «سه طلاقه کردن» در هند

  • 22 اردیبهشت 1396 - 14:13
تلاش برای لغو رسم «سه طلاقه کردن» در هند

دیوان عالی هند رسم سه طلاقه کردن را در این کشور مورد بررسی قرار می‌دهد. قانون خانواده هند اجازه سه طلاقه کردن را به مردان می‌دهد و آن‌ها می‌توانند بدون هیچ شرط و شروطی همسرشان را طلاق دهند.

به گزارش دویچه‌وله، با خواندن سه بار صیغه طلاق یا گفتن سه بار واژه “طلاق” یک مرد مسلمان می‌تواند در هند از همسرش جدا شود. اما اعتراض‌ها علیه این رسم دائما در حال اوج گرفتن است. اکنون دیوان عالی هند یک هیات را برای بررسی این رسم برگزیده است.

این هیات متشکل است از پنج قاضی هندو، سیک، مسیحی، زرتشتی و مسلمان که به نوشته سایت روزنامه India Today یک هفته برای بررسی دلایل مخالفان و موافقان وقت دارند.

رئیس این هیات گفته است که آن‌ها باید بررسی کنند که آیا سه طلاقه کردن یک قانون غیرقابل چشم پوشی در اسلام است و یا با این کار حقوق پایه‌ای نقض می‌شود. دادخواست‌هایی که به این هیات ارائه شده از سوی زنان مسلمان و گروه‌های حقوق بشری است. در مقابل گروه‌های مسلمان اعتراض کرده‌اند که دادگاهی با موازین غربی می‌خواهد در کار امور مذهبی آنان دخالت کند.

هند یکی از معدود کشورهایی است که این شکل طلاق در آن اجرا می‌شود. برای این کار مرد حتی نیازی به صحبت با همسر خود ندارد و فرستادن یک پیامک کافی است. زنان مطلقه در هند وضع خوبی ندارند. جامعه به آن‌ها به عنوان کسانی نگاه می‌کند که داغ ننگ خورده‌اند. زنانی که شوهرشان با سه طلاقه کردن از آن‌ها جدا می‌شود، هیچ حق و حقوقی ندارند.

قوانین اسلامی خانواده در هند متعلق به دورانی است که این کشور مستعمره بریتانیا بود. آن زمان بریتانیا این‌گونه امور را به عهده خود مسلمانان گذاشته بود. مسلمانان بزرگ‌ترین اقلیت مذهبی هند هستند و ۱۳ درصد جمعیت این کشور را تشکیل می‌دهند.

مشکل این جاست که با حاکم شدن یک حزب هندو و افزایش خشونت علیه اقلیت‌های مذهبی بحث در این باره نیز به موضوعی پیچیده تبدیل شده است. هیات قضات در عین حال به مسئله چند همسری و “نکاح حلاله” نیز رسیدگی می‌کند. “نکاح حلاله” یعنی زن مطلقه باید ابتدا با مرد دیگری (محلل) ازدواج کند تا بتواند پس از جدایی از او دوباره به عقد شوهر قبلی خود در آید.

دیدگاه