تشکیل یگان عملیات ویژه سیا علیه کره شمالی

  • 21 اردیبهشت 1396 - 20:15
تشکیل یگان عملیات ویژه سیا علیه کره شمالی

آزمایش‌های اتمی کره شمالی نگرانی همسایگانش را برمی‌انگیزد. ایالات متحده نیز آنها را “تهدید” می‌داند. حال سازمان سیا در اقدامی بی‌سابقه، یگانی ویژه تشکیل داده است که قرار است فقط بر پیونگ‌یانگ متمرکز شود.

به گزارش دویچه وله، سازمان اطلاعات برون‌مرزی آمریکا “سیا” یگانی ویژه را تربیت کرده که قرار است خطر برنامه اتمی کره شمالی را ارزیابی کند.

به گفته مایک پومپئو، رئیس سازمان سیا، ایجاد این مرکز عملیاتی در راستای توفیق هدفمندتر و مشخص‌تر تلاش‌های سیا علیه تهدید آمریکا و مؤتلفانش از سوی کره شمالی انجام گرفته است.

این نخستین یگان ویژه در سازمان “سیا” است که مأموریتش تنها به یک کشور محدود می‌شود. قرار است از طریق جمع‌آوری منابع تمامی بخش‌ها در این مرکز، اطلاعات فناوری سلاح‌های هسته‌ای و موشک‌های قاره‌پیمای پیونگ‌یانگ در یک جا متمرکز شود.

پیونگ‌یانگ به گفته خود، آماده آزمایش اتمی “در هر زمان و مکانی” است. به گزارش کره شمالی، این کشور از سال ۲۰۰۶ میلادی تاکنون ۵ آزمایش در ارتباط با سلاح‌های اتمی انجام داده است. از این میان دو آزمایش فقط در سال گذشته میلادی (۲۰۱۶) انجام گرفته‌اند. این کشور کمونیستی همواره به آزمایش موشکی نیز می‌پردازد و بدین ترتیب قطعنامه‌های سازمان ملل متحد را نقض می‌کند.

“توطئه قتل کیم”

مایک پومپئو آغاز ماه جاری میلادی (مه) گفت‌وگوهایی را در کره جنوبی با مقام‌های این کشور در رابطه با تنش‌های فزاینده بر سر برنامه اتمی کره شمالی داشت.

مناقشه بر سر برنامه اتمی و موشکی پیونگ‌یانگ در ماه‌های گذشته هر چه بیشتر بالا گرفت و دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، از زمان به قدرت رسیدن‌اش در ماه ژانویه سال جاری، فشار بر کره شمالی را افزایش داد. ترامپ حتی اقدام نظامی را هم در این راستا منتفی ندانست.

پیونگ‌یانگ در آغاز ماه مه “سیا” و سازمان اطلاعات و امنیت کره جنوبی را متهم به توطئه برای قتل کیم جون اون، رهبر کره شمالی، از طریق مسمومیت کرد.

وزارت امنیت داخلی کره شمالی اعلام کرد، برای انجام این مقصود یک گروه تروریستی مورد حمایت آمریکا و کره جنوبی مخفیانه وارد کره شمالی شده است. به گزارش این وزارتخانه، سازمان‌های امنیتی این دو کشور نقشه قتل رهبر کره شمالی با استفاده از “مواد بیوشیمیایی” را داشته‌اند.

دیدگاه