ترامپ کردهای سوریه را در برابر داعش مسلح می‌کند

  • 20 اردیبهشت 1396 - 9:45
ترامپ کردهای سوریه را در برابر داعش مسلح می‌کند

دونالد ترامپ بنا دارد به گروه‌های مسلح کرد در سوریه که تلاش می کنند داعش را از شهر رقه بیرون برانند، کمک تسلیحاتی کند؛ اقدامی که ممکن است با مخالفت ترکیه روبرو شود.

به گزارش بی‌بی‌سی، پنتاگون گفته هدف از ارسال این تسلیحات کمک به شکست داعش در پایتخت خود خوانده‌اش، رقه، است.

یک مقام پنتاگون تاکید کرده آمریکا از نگرانی ترکیه در این رابطه “کاملا مطلع” است.

ترکیه شورشیان کرد را “تروریست” می‌خواند و قدرت گرفتن آنها و تسلط‌‌شان بر مناطق همجوار این کشور را بر نمی‌تابد.

پنتاگون گفت که جیمز متیس وزیر دفاع تلفنی با همتای ترک خود صحبت کرده اما جزییات بیشتری از این محاوره ارائه نکرد. مقام های ترکیه هنوز علنا واکنش نشان نداده اند.

نیروی دموکراتیک سوریه که متشکل از شبه‌نظامیان عرب و یگان های مدافع خلق کرد است در نبرد با داعش از مشاورت و کمک نیروهای ویژه ارتش آمریکا و حملات جنگنده‌های ائتلاف ضدداعش که تحت رهبری آمریکاست بهره‌مند است.

این گروه اکنون برای تصرف شهر طبقه در حوالی رقه با داعش می‌جنگد و با مقر فرماندهی داعش در رقه تنها حدود ۵۰ کیلومتر فاصله دارد.

در همین حال، یک مقام پنتاگون روز سه‌شنبه (نهم مه – ۱۹ اردیبهشت) به بی‌بی‌سی گفت تسلیحاتی که قرار است در اختیار کردها قرار گیرد شامل نفربر، مهمات و سلاح‌های سبک و سنگین است و همچنین ادوات ساختمانی چون بولدوزور برای تحکیم و احداث مواضع در اختیار آنها قرار خواهد گرفت.

بنابر گفته این مقام وزارت دفاع آمریکا، بعد از اتمام جنگ سوریه پنتاگون این ادوات را “پس خواهد” گرفت.

زمان مشخصی برای ارسال این کمک‌های نظامی هنوز اعلام نشده است.

دنا وایت، سخنگوی پنتاگون که هم اکنون با ژنرال جیمز متیس، وزیر دفاع آمریکا از لیتوانی بازدید می‌کند گفته: “ما کاملا به نگرانی‌های متحدمان در ائتلاف ضدداعش ، ترکیه، واقفیم.”

“ما به مردم و دولت ترکیه اطمینان می‌دهیم که با دقت اوضاع را زیر نظر داریم تا از تنش‌زایی پرهیز شود و بر بحران امنیتی در منطقه افزوده نشود؛ ما به حفاظت از متحدمان در ناتو متعهدیم.”

ترکیه گروه‌های مسلح کردها در سوریه را شاخه‎ای از پ.ک.ک. می‌داند. آنکارا پ.ک.ک. را به “جدایی‌طلبی و اقدامات تروریستی” متهم می‌کند. و آنها را در فهرست گروه‌های تروریستی گنجانده است.

موافقت آقای ترامپ با این کمک تسلیحاتی، در آستانه سفر رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه به واشنگتن صورت می‌گیرد و انتظار می‌رود این تصمیم رئیس‌جمهوری آمریکا بر فضای رایزنی میان دو طرف تاثیر بگذارد.


تحلیل گری اوداناهیو، خبرنگار بی‌بی‌سی در واشنگتن

آمریکا معتقد است که جنگجویان کرد نقش کلیدی در سقوط رقه خواهند داشت.

پنتاگون آنها را منضبط ترین و سازمان یافته ترین نیروی ضدداعش می داند اما مخالفت ترکیه باعث شده آمریکا با احتیاط گام بردارد.

با این حال قریب الوقوع بودن نبرد رقه جایی برای تاخیر باقی نگذاشته و کردها طیفی از تجهیزات را دریافت خواهند کرد.

منابع آمریکایی گفتند کردها به آنها اطمینان داده اند که پس از نبرد رقه را ترک خواهند کرد تا تحت کنترل شورشیان عرب قرار گیرد.

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه هفته آینده به واشنگتن سفر خواهد کرد – اما بازدیدکننده ای خوشحال نخواهد بود.

 

دیدگاه