مترجم اف‌بی‌آی با مبلغ داعش ازدواج کرده بود

  • 13 اردیبهشت 1396 - 7:02
مترجم اف‌بی‌آی با مبلغ داعش ازدواج کرده بود

پلیس فدرال آمریکا تایید کرده است که یکی از مترجمانش پس از سفر به سوریه با یکی از مسئولان جذب نیروی گروه موسوم به دولت اسلامی (داعش) به طور پنهانی ازدواج کرده است.

به گزارش بی‌بی‌سی، بنا بر گزارش اف‌بی‌آی، دانیلا گرین، زن مترجم، پیش از ازدواج با این عضو داعش، برای نزدیک به شش ماه مامور بوده است تا او را تحت نظر بگیرد.

شبکه خبری سی‌ان‌ان آمریکا که این خبر را نخستین‌بار گزارش کرده است، می‌گوید که خانم گرین در سال ۲۰۱۴ میلادی در مورد سفرش به سوریه به اف‌بی‌آی دروغ گفته بود.

اف‌بی‌آی گفته است که در پی این رویداد، معیارهای گزینشی و امنیتی خود برای استخدام را تغییر داده است.

دانیلا گرین ۳۸ ساله پس از بازگشت به آمریکا در سال ۲۰۱۴ میلادی به تحمل دو سال زندان محکوم شد.

پرونده این مترجم اف‌بی‌آی تاکنون به دستور یک قاضی آمریکایی محرمانه مانده بود، اما روز دوشنبه، اول ماه مه، دادگاه فدرال آن را از طبقه‌بندی خارج کرد.

مردی که خانم گرین به عقد او درآمده بود یک خواننده رپ آلمانی به نام دنیس کاسپرت است که پس از آغاز جنگ داخلی در سوریه به داعش پیوست.

آمریکا دو سال پیش (۲۰۱۵ میلادی) نام دنیس کاسپرت را در فهرست “تروریست‌های بین‌المللی” قرار داد.

دنیس کاسپرت در یکی از ویدئوهای تبلیغی داعش در حالی تصویر شده بود که به نظر می‌رسد یک سر تازه بریده شده را در دست دارد.

آمریکا یک بار از کشته شدن این فرد خبر داد، اما کمی بعد این ادعا را پس گرفت.

دانیلا گرین که در دفتر اف‌بی‌آی در دیترویت مشغول به کار بود، در ژانویه سال ۲۰۱۴ میلادی ماموریت پیدا کرد که به عنوان مترجم آلمانی، کاسپرت را تحت نظر بگیرد.

او شش ماه بعد، پنهانی به سوریه رفت و با این مامور جذب نیرو در داعش ازدواج کرد.

خانم گرین که متولد چکسلواکی سابق است، پیش از این سفر به مدیر خود در اف‌بی‎آی گفته بود که برای دیدار با والدینش به آلمان می‌رود، اما به گزارش سی‌ان‌ان دانیلا در عوض به ترکیه رفت و با کمک داعش از مرز عبور کرد و به دنیس پیوست.

خانم گرین در زمان سفر به سوریه هنوز رسما همسر یک سرباز آمریکایی بود. با وجود این، آن طور که گزارش شده است، او کمی پس از ورود به سوریه در ماه ژوئن ۲۰۱۴ میلادی به عقد دنیس کاسپرت درآمد.

دنیس کاسپرت پس از پیوستن به داعش نام هنری خود “دسو داگ” را به ابوطلحه الالمانی تغییر داد.

بنا به گزارش سی‌ان‌ان، خانم گرین کمی بعد از ازدواج با دنیس کاسپرت، دچار تردید می‌شود و در پیغامی به یکی ازآشنایانش که نام او فاش نشده است، می‌نویسد: “من واقعا اشتباه بزرگی کردم و حسابی گیر افتادم.”

او روز بعد می‌نویسد: “کار من تمومه و دیگه نمی‌تونم برگردم… در وضعیتی بسیار دشوار قرار گرفتم و نمی‌دونم چقدر اینجا بتونم دوام بیارم… اما دیگه مهم نیست چون خیلی دیر شده….”

با وجود این، دانیلا گرین موفق شد که یک ماه بعد از ورود به سوریه از این کشور بگریزد و به آمریکا بازگردد.

هنوز معلوم نیست که او دقیقا چطور توانسته است از سوریه خارج شود، اما به گزارش سی‌ان‌ان، آنطور که دانیلا به بازجویان خود گفته است، در مدت حضورش در سوریه به دنیس کاسپرت خبر داده بوده که او تحت نظر اف‌بی‌آی بوده است.

خانم گرین در دسامبر ۲۰۱۴ میلادی به اتهام اظهارات کذب مرتبط با تروریسم بین‌المللی محکوم شد و به تحمل دو سال حبس در زندان فدرال محکوم شد.

او سال گذشته با اتمام دوران محکومیتش از زندان آزاد شد و آنطور که گزارش شده است، اکنون به عنوان خدمتکار در هتلی که محل آن فاش نشده کار می‌کند.

بنابر مدارک دادگاه که سی‌ان‌ان به آن دسترسی پیدا کرده است، دادستان عمل خانم گرین را “خطای فاحش” و مستحق “مجازات شدید” ارزیابی کرده بود، اما به علت سابقه درخشان خدمت و همکاری با مقام‌ها، دادگاه در محکومیت او تخفیف جدی قائل شده است.

شان مور، وکیل خانم گرین به سی‌ان‌ان گفته است که موکلش بدون شک “باهوش، سخنور و همزمان خام” بوده است، اما پس از این اشتباه “عمیقا نادم و پشیمان” شده است.

دیدگاه