کره شمالی آمریکا را به «تمرین حمله اتمی به اهدافی» در آن کشور متهم کرد

  • 12 اردیبهشت 1396 - 13:25
کره شمالی آمریکا را به «تمرین حمله اتمی به اهدافی» در آن کشور متهم کرد

در حالیکه رئیس جمهوری آمریکا از آمادگی برای ملاقات با رهبر کره شمالی سخن گفته، کره شمالی اعلام کرده که آمریکا حمله اتمی به اهدافی در آن کشور را تمرین کرده است.

به گزارش بی‌بی‌سی، روز سه‌شنبه، ١٢ اردیبهشت (٢ مه)، خبرگزاری دولتی کره شمالی در مطلبی شدیداللحن نسبت به مانور هوایی آمریکا در آسمان منطقه اعتراض کرد و در مورد هرنوع حمله اتمی آمریکا به آن کشور هشدار داد.

این خبرگزاری نوشت که “امپریالیست‌های گانگسترمآب آمریکایی در حرکت خود برای از بند رها کردن یک جنگ هسته‌ای در شبه‌جزیره کره بیش از حد بی‌پروایی نشان داده‌اند.” به نوشته این خبرگزاری، “روز ١ مه، آمریکائیان “با انجام تمرین هوایی پرتاب بمب اتمی بر اهدافی در جمهوری دموکراتیک خلق کره، به اقدام تحریک آمیزی در آسمان کره جنوبی دست زدند.”

این خبرگزاری در توضیح این تمرین هوایی نوشته است که که بمب‌افکن‌های رادارگریز آمریکایی از جزیره گوام پرواز کردند و در آسمان دریای شرق کره به پرواز درآمدند تا “رویه و شیوه هماهنگی عملیات تجهیزات هدفگیری استراتژیک مانند هواپیماها و زیردریایی‌های حمل اسلحه اتمی را آزمایش کنند.”

خبرگزاری کره شمالی نوشته است که در حال حاضر، “ترامپ و جنگ‌افروزان آمریکایی همه روزه فریاد جنگ پیشگیرانه اتمی علیه جمهوری دموکراتیک خلق کره را سر می‌دهند” و هشدار داده که کره شمالی “از نزدیک حرکت نظامی امپریالیست‌های آمریکایی را زیر نظر دارد و کاملا آماده است تا نسبت به هرنوع اقدام جنگی از نیرومندترین شمشیر اتمی خود استفاده کند و به آن پاسخ دهد.”

روز گذشته، دو فروند هواپیمای بمب‌افکن آمریکایی مافوق صوت از نوع B-1B بر فراز آب‌های منطقه به پرواز درآمدند. وزیر دفاع کره جنوبی گفت که هدف از این پرواز نمایشی، جلوگیری از اقدامات تحریک‌آمیز کره شمالی و همچنین آزمون آمادگی رزمی علیه احتمال یک آزمایش هسته‌ای دیگر توسط کره شمالی بوده است.

وزارت دفاع آمریکا گفت که این هواپیماها به منظور “تمرین پرواز” از جزیره گوآم به پرواز درآمدند و تمرین‌هایی را با مشارکت نیروی هوایی کره جنوبی و ژاپن انجام دادند.

در هفته‌های اخیر، روابط تیره کره شمالی با آمریکا و کره جنوبی تیره‌تر شده و در حالیکه مقامات آمریکایی از آمادگی کامل برای دفاع از کره جنوبی از جمله در برابر حمله موشکی و هسته‌ای کره شمالی سخن گفته‌اند، کره شمالی هشدار داده است که در واکنش به هر نوع حمله‌ای از سوی آمریکا، خاک آن کشور را هدف حمله اتمی قرار خواهد داد.

کارشناسان نظامی تایید کرده‌اند که کره شمالی تا کنون دست کم در پنج مورد دست به آزمایش “انفجار هسته‌ای” زده و به طور مرتب به پرتاب آزمایشی موشکی مبادرت ورزیده است. در عین حال، در مورد توانایی آن کشور در تولید موشک‌های قاره‌پیمای قادر به حمل کلاهک اتمی تردیدهایی ابراز شده است.

ماه گذشته، منابع نظامی کره جنوبی گفتند احتمال دارد کره شمالی حوالی روز ١۵ آوریل به منظور بزرگداشت سالگرد تولد کیم ایل-سونگ، پدر بزرگ رهبر کنونی و پایه‌گذار جمهوری دموکراتیک خلق کره،یا حوالی روز ٢۵ آوریل به مناسبت سالگرد تاسیس ارتش خلقی کره ششمین آزمایش هسته‌ای خود را انجام دهد. در عمل، کره شمالی در روز ١۵ آوریل یک رژه نظامی بزرگ برپا کرد و روز ٢۵ آوریل نیز تمرین‌های توپخانه سنگین را به اجرا گذاشت.

مقامات کره جنوبی تاکید دارند که با توجه به شرایط موجود، این کشور از نزدیک هر نوع تحولی در شمال را زیر نظر دارد.

با اینهمه، روز گذشته دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، گفت که “در شرایط مناسب” آماده است با کیم جونگ-اون، رهبر کره شمالی ملاقات کند. آقای ترامپ در مصاحبه با بلومبرگ نیوز گفت: “اگر مناسب باشد که با او ملاقات کنم، قطعا چنین خواهم کرد.”

دیدگاه