حماس مرزهای ۱۹۶۷ را به رسمیت شمرد

  • 11 اردیبهشت 1396 - 23:50
حماس مرزهای ۱۹۶۷ را به رسمیت شمرد

حماس با اعمال تغییراتی به اساسنامه اش، اعلام کرده که تشکیل کشور فلسطین در چارچوب مرزهای ۱۹۶۷ را می پذیرد.

به گزارش بی‌بی سی، با این حال این گروه همچنان موجودیت اسرائیل را به رسمیت نمی شناسد بلکه تشکیل کشور مستقل در این مرزها را مبنایی برای دستیابی فلسطینیان به سرزمین تاریخی خود می داند – یعنی سرزمینهایی که علاوه بر کرانه باختری و باریکه غزه شامل خاک کنونی اسرائیل نیز می شود.

البته حماس در سال ۲۰۰۶ نیز با امضای سند وفاق ملی همراه با دیگر گروههای فلسطینی تشکیل کشور مستقل در چارچوب مرزهای ۱۹۶۷ را پذیرفته بود با آن شرط که این مرزها ابدی نباشند و موجودیت اسرائیل را نیز به رسمیت نشناسد اما این بار این پذیرش در اساسنامه حماس نیز گنجانده شده است.

مرزهای ۱۹۶۷ شامل کرانه باختری و بخش شرقی بیت المقدس و باریکه غزه می شود. گروه فتح پیشتر این مرزها را به رسمیت شناخته است.

اساسنامه جدید تفاوتهای عمده ای با اساسنامه پیشین ندارد و می توان آن را متن ویرایش شده ای از اساسنامه قدیمی دانست که در سال ۱۹۸۸ تدوین شده بود. از جمله تغییراتی که در اساسنامه اعمال شده، تاکید بر این است که حماس با دین یهودیان و پیروانش مشکلی ندارد بلکه با دولت اسرائیل به عنوان دولتی اشغالگر مبارزه می کند.

همچنین در این اساسنامه بر خلاف اساسنامه پیشین اشاره ای به جنبش اخوان المسلمین و پیوستگی حماس به این جنبش نشده است اما خالد مشعل رئیس دفتر سیاسی حماس پس از رونمایی از اساسنامه جدید به خبرنگاران گفت که حماس همچنان از لحاظ فکری از اندیشه اخوان المسلمین پیروی می کند.

به نظر می رسد که این گروه قصد دارد موقعیت جهانی خود را بهبود ببخشد.

“با اشغالگران مخالفیم و نه یهودیان”

در نسخه جدید اساسنامه حماس نوشته شده که این گروه با یهودیان سر ستیز ندارند و نزاعشان با کسانی است که “صهیونیست های اشغالگر” می خواند.

نسخه اصلی منشور سیاسی حماس، در سال ۱۹۸۸ همزمان با تاسیس این گروه منتشر شده بود و به دلیل لحن ضد یهودی اش بارها مورد انتقاد قرار گرفته بود.

فوزی برهوم، سخنگوی حماس می گوید منشور جدید به حماس بخت این را می دهد که با جهان خارج ارتباط برقرار کند.

آقای برهوم گفت: “پیام ما به جهان این است که حماس رادیکال نیست. ما یک جنبش عملگرا و متمدن هستیم. از یهودیان متنفر نیستیم. ما فقط با کسانی که زمین هایمان را اشغال کرده و مردممان را می کشند می جنگیم.”

خالد مشعل، رهبر حماس، در دوحه، پایتخت قطر، اساسنامه جدید را رونمایی کرد.

در منشور سیاسی جدید حماس آمده که این گروه “تاسیس کشور فلسطین کاملا خودمختار و مستقل فلسطین، به پایتختی بیت المقدس در مرزهای چهارم ژوئن ۱۹۶۷ را به رسمیت.

اسرائیل: حماس می خواهد دنیا را بفریبد

دولت اسرائیل اما ضمن رد این رویکرد می گوید که حماس با این کار می خواهد دنیا را “فریب” دهد.

دیوید کیز، یکی از سخنگویان نخست وزیر اسرائیل می گوید: “روشن است که هدف حماس کاستن از فشارهای بین المللی است.”

آقای کیز می گوید که حماس در تلویزیون عربی زبانش و در مسجد و مدرسه، هر روز تبلیغ می کند که “اسرائیل را از بین ببرید. و نسل یهودیان را باید از بین برد.”

او می گوید دنیا تغییر موضع حماس را باور نمی کند و فریب نمی خورد چون به گفته او حماس “میل دارد که اسرائیل به صورت کامل از بین برود.”

دیدگاه