تاریخ : پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Thursday, 25 April , 2024

جهان برای جلوگیری از گرمای فاجعه‌بار فقط تا سال ۲۰۴۰ فرصت دارد

  • 19 مرداد 1400 - 17:21
جهان برای جلوگیری از گرمای فاجعه‌بار فقط تا سال ۲۰۴۰ فرصت دارد

هیات بین دولتی تغییر اقلیم سازمان ملل در گزارشی درباره تاثیر فعالیت‌های انسانی بر گرمایش زمین اعلام کرد افزایش ۱٫۵ درجه‌ سانتیگراد دما ‌آستانه فاجعه‌باری است که رهبران جهان متعهد شدند در فاصله سال‌های۲۰۳۰ تا ۲۰۵۵ از آن جلوگیری کنند اما گزارش جدید نشان می‌دهد این فرصت نهایتا تا ۲۰۴۰ وجود دارد.

هیات بین دولتی تغییرات آب و هوا در گزارشی که روز دوشنبه ۱۸ مرداد منتشر شد می گوید بدون شک «سبک زندگی» بشر و گازهای گلخانه‌ای ناشی از سوخت‌های فسیلی عامل اصلی تغییرات اقلیمی مانند آتش سوزی، سیل، و خشکسالی گسترده است.

بر اساس توافق کنفرانس اقلیمی پاریس، یک و نیم درجه افزایش گرمای جهان به عنوان خط قرمز وضعیت اقلیمی تعیین شده، اما این گزارش هشدار می‌دهد که شدت تغییرات آب و هوا به حدی است که احتمالاً تا ده سال دیگر دنیا از این خط قرمز عبور خواهد کرد.

یکی از کارشناسان می‌گوید چهار دهه اخیر گرم‌ترین دمای ثبت شده از زمان انقلاب صنعتی بوده است.

کو بارت، معاون هیات بین دولتی تغییرات آب و هوا در مرکز اقیانوس شناسی آمریکا گفت: «چند دهه است که می دانیم دنیا در حال گرم شدن است، اما این گزارش نشان می دهد که تغییرات اقلیمی شدید، سریع و گسترده شده است. حوادثی مانند آتش سوزی، باران سیل آسا، و خشکسالی شدید در چند هزار سال اخیر بی‌‌سابقه است، و به صورت غیرقابل تردیدی نشان می دهد که سبک زندگی بشر و گازهای گلخانه‌ای حاصل از آن عامل اصلی این تغییرات بوده‌اند.»

بر اساس این گزارش که ۲۳۴ دانشمند از ۶۶ کشور جهان تهیه کرده‌اند، میزان دی اکسید کربن در جو زمین که ناشی از استفاده وسیع از سوخت‌های فسیلی است به بالاترین حد در دو میلیون سال اخیر رسیده است.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد نیز ضمن اشاره به خطرات ناشی از انتشار بی رویه گازهای گلخانه‌ای خواستار اقدام فوری بین المللی برای کربن زدایی از بخش انرژی و جلوگیری از بروز فاجعه در وضعیت آب و هوای زمین شد.

دیدگاه