دولت ترکیه ویکی‌پدیا را بست

  • 10 اردیبهشت 1396 - 7:46
دولت ترکیه ویکی‌پدیا را بست

در ترکیه دانشنامه آزاد ویکی‌پدیا در دسترس نیست. دولت این کشور دلیل مسدودکردن مهم‌ترین دانشنامه اینترنتی را اعلام نکرده اما به گزارش برخی رسانه‌های ترکیه این اقدام برای تحت‌فشار گذاشتن ویکیپدیا صورت گرفته است.

به گزارش دویچه‌وله، از بامداد شنبه (۲۹ آوریل / ۹ اردیبهشت) مراجعه‌کنندگان به وبگاه ویکیپدیا با پیامی مواجه می‌شوند که حاکی از فیلترینگ این دانشنامه اینترنتی است. خبرگزاری‌ها به نقل از “بلاکس ترکیه” (Turkey Blocks) گزارش دادند که این اقدام به به دستور مقامات ترکیه صورت گرفته است.

“بلاکس ترکیه” بر سانسور اینرتنت در ترکیه نظارت می‌کند و خود را “پروژه‌ شفاف‌سازی دیجیتالی” ترکیه می‌نامد.

روزنامه “حریت” به نقل از مقامات دولتی گزارش داد که فیلترینگ دانشنامه آزاد پس از بررسی موارد حقوقی آن و طبق موازین قانونی رخ د اده است.

“حریت” و “بلاکس ترکیه” نوشتند که چنین اقدامی نیازند حکم دادگاه است.

دولت ترکیه دلیل سانسور ویکیپدیا را اعلام نکرده است. به گزارش روزنامه، “حریت” ترکیه در حال مذاکره با ویکیپدیا است. موضوع مذاکره، حذف توضیحاتی در این دانشنامه اینترنتی است که ترکیه را به ترور و تروریسم ربط می‌دهند.

به گزارش شبکه تلویزیونی “ان تی وی”، دولت ترکیه از ویکیپدیا دعوت کرده است، در این کشور دفتر نمایندگی دایر کند و به قوانین و مقررات ترکیه پایبند باشد.

فیلترینگ سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی

قوانین ترکیه فیلترینگ سایت‌های اینترنتی را بدون پرس‌وجو از مسئولان مربوطه امکان‌پذیر می‌سازند.

دولت این کشور پیوسته هزاران سایت را می‌بندد و برای شبکه‌های اجتماعی، به‌ویژه یوتیوب و توییتر محدودیت ایجاد می‌کند. این محدویت‌ها به‌طور معمول در آستانه حرکات اعتراضی جمعی علیه سیاست‌های دولت صورت می‌گیرند، اما در حالت عادی اخبار و ویدئوهای انتقادی هم باعث فیلترینگ می‌شوند.

یوتیوب آخرین بار به مدت کوتاهی به دلیل انتشار کلیپی انتقادی علیه رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، مسدود شد.

طولانی‌ترین فیلترینگ این وبگاه ویدئویی در سال ۲۰۰۸ رخ داد که بیش از دوسال طول کشید. آن زمان چند تن از استادان رشته حقوق در دانشگاه‌های مختلف ترکیه علیه این سانسور به دادگاه حقوق بشر اروپا شکایت کردند.

دادگاه به نفع شاکیان رای داد و تأکید کرد که حق دسترسی به یوتیوب از حقوق بشر به‌شمار می‌رود.

دیدگاه