تظاهرات گسترده علیه سیاست‌های محیط زیستی ترامپ

  • 10 اردیبهشت 1396 - 7:39

همزمان با یکصدمین روز ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ، ده‌ها هزار نفر در شهرهای مختلف آمریکا با برگزاری تجمع و راهپیمایی به سیاست‌های محیط‌زیستی دولت او اعتراض کردند.

به گزارش بی‌بی‌سی، ترتیب‌دهندگان این تجمع‌ها روز شنبه (۲۹ آوریل – نهم اردیبهشت) دقیقا یکصدمین روز آغاز به کار دولت جدید است را انتخاب کرده بودند چرا که آقای ترامپ در دروان کارزارهای انتخاباتی از این ۱۰۰ روز نخست حضور خود در کاخ سفید به عنوان دوره‌ای بسیار مهم یاد کرده بود.

در واشنگتن دی.سی. (پایتخت) این تجمع در مقابل کاخ‌سفید برگزار شد هر چند آقای ترامپ امروز به پنسیلوانیا رفته تا در مراسمی که برای بزرگداشت یکصدمین روز ریاست جمهوری‌اش ترتیب داده شده شرکت کند.

آقای ترامپ موضوع گرمایش زمین و تغییرات آب و هوایی را “ساختگی” می‌داند و وعده داده ایالات متحده را از پیمان پاریس خارج کند.

خبرگزاری رویترز تعداد تجمع‌کنندگان در برابر کاخ‌سفید را حدود ۱۵ هزار نفر گزارش کرده است؛ این در حالی است که دمای هوا امروز در پایتخت آمریکا به طرز قابل توجهی گرم شده بود.

معترضان در شهرهای مختلف آمریکا همچنین به لغو احکام محیط زیستی دولت باراک اوباما اعتراض دارند.

کشیش لئو وودبری، از ایالت کارولینای جنوبی امروز پیش از آغاز تظاهرات در یک کنفرانس خبری گفت: “ما بپا خواسته‌ایم تا به آنها بفهمانیم از این که باز هم کودکان‌مان بر اثر آسم بمیرند خسته شده‌ایم.”

در همین حال گزارش شده چهره‌های سرشناسی چون ال گور، معاون سابق رئیس‌جمهور و لئوناردو دی کاپریو، بازیگر سرشناس هالیوود همگام معترضان امروز شده‌اند.

امروز تظاهرات کنندگان پلاکاردهای متعددی بر دست گرفته بودند با مضامینی چون “آمریکا را دوباره به فکر فرو ببریم”؛ “(ما فقط یک زمین داریم) کره زمین دومی وجود ندارد”؛ “ما هم همراه با سطح آب دریاها برخاسته‌ایم.”

موفق‌ترین ۱۰۰ روز

همزمان آقای ترامپ که بر خلاف سنت چند سال گذشته روسای جمهوری آمریکا، امشب به مراسم شام روزنامه‌نگاران نرفته است، در پنسیلوانیا و در میان جمع هواداران خود حاضر شد و به آنها گفت: “من از این که فرسنگ‌ها از واشنگتن و منجلاب آن دورم بسیار خوشحالم… الان در واشنگتن کلی آدم جمع شدن اما من اینجا بین آدم‌های بهتری هستم… ما موفق‌ترین ۱۰۰ روز را داشتیم و این تازه اول راه است.”

او که در میان موجی از هواداران پرشور خود و در میان فریاد یو.اس.ای…یو.اس.ای… سخنرانی می‌کرد تاکید کرد کشورش میلیاردها دلار در پیمان‌های بین‌المللی مشارکت کرده اما در داخل ایالات متحده اوضاع نابسامان است.

دیدگاه