رئیس پنتاگون خواستار فشار بین‌المللی برای رسیدن به توافق داخلی در افغانستان شد

  • 19 تیر 1400 - 0:59
رئیس پنتاگون خواستار فشار بین‌المللی برای رسیدن به توافق داخلی در افغانستان شد

لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده آمریکا روز جمعه خواستار فشار بین‌المللی برای دستیابی به توافق از سوی دولت افغانستان با طالبان شد تا درگیری‌ها در این کشور به پایان برسد.

به گزارش یورو نیوز، وی در توییتی گفت: «وضعیت امنیتی در افغانستان نیاز به افزایش فشار بین‌المللی دررسیدن به توافق سیاسی برای پایان دادن به این مناقشه دارد تا مردم افغانستان دولتی را که شایسته آن هستند، داشته باشند.»

آقای آستین بدون نام بردن از کشور خاصی گفت که تمام جهان می‌تواند به ادامه این فشار کمک کند.

پست مرزی اصلی افغانستان با ترکمنستان به دست طالبان سقوط کرد

این سخنان در حالی مطرح شده که گروه طالبان روز جمعه ۱۸ تیر (سرطان) اعلام کرد که پست مرزی اصلی با ترکمنستان در ولایت هرات افغانستان را به تصرف خود در آورده است.

روز گذشته نیز طالبان دو تأسیسات گمرکی مرزی با ایران از جمله اسلام‌قلعه در مقابل مرز دوغارون را به اشغال خود در آورده و سبب توقف تجارت میان دو کشور شدند.

اسلام‌قلعه نیز در ولایت هرات واقع شده است.

خبرگزاری فرانسه با گزارش سقوط پست مرزی با ترکمنستان به دست طالبان نوشت طارق آرین، سخنگوی وزارت امور داخله (وزارت کشور) افغانستان اعتراف کرده که نیروهای امنیتی افغانستان موقتا منطقه را ترک کرده‌اند و تلاش‌ها برای بازپس‌گیری پست مرزی ادامه دارد.

همزمان با اعلام خبر فتوحات جدید طالبان، پایگاه اطلاع‌رسانی طلوع نیوز افغانستان به نقل از منابع امنیتی اعلام کرد اعضای این گروه شورشی به حوزه هفتم شهر قندهار حمله کرده‌ و دو پاسگاه امنیتی را به تصرف خود در آوردند.

پلیس قندهار نیز گفته است که نظامیان بیشتری برای سرکوب طالبان به محل رویداد رسید‌ه‌اند.

در این شرایط اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان از پایگاه هوایی بگرام که مرکز اصلی استقرار نیروها و فرماندهی عملیات نظامی آمریکا در این کشور بود، بازدید کرد.

اردوغان: برای کنترل فرودگاه کابل با آمریکا توافق کردیم

در تحولی دیگر در پیوند با افغانستان، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه گفت که مأموریت آینده ترکیه در فرودگاه کابل در حال شکل گیری است.

وی که روز جمعه در شهر کردنشین دیاربکر سخن می‌گفت اعلام کرد که آنکارا و واشنگتن در مورد «شرایط» کنترل فرودگاه کابل در آینده توسط نیروهای ترکیه پس از خروج آمریکا از افغانستان توافق کرده‌اند.

اردوغان به خبرنگاران گفت: «ما با ایالات متحده و ناتو درباره مأموریت‌های آینده (ترکیه) و این که چه چیزی را می‌پذیریم و چه چیزی را نه، تکلیف را مشخص کردیم.»

وی افزود: «ما این مسئله را در جلسات ناتو و در ملاقات من با بایدن و در هنگام گفتگوهای بین هیئت‌های خود مطرح کردیم. انشاءالله ما این اقدام را به بهترین نحو در افغانستان اجرا خواهیم کرد.»

واشنگتن پس از دیدار جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا و رجب طیب اردوغان در حاشیه نشست ناتو در ماه ژوئن در بروکسل، از «پایبندی روشن» آنکارا برای ایفای «نقشی اساسی» در تأمین امنیت فرودگاه کابل استقبال کرد.

پس از آن دیدار، بحث و گفتگوهای دو طرف برای تعریف نحوه انجام مأموریت ترکیه در فرودگاه کابل افزایش یافت و به ویژه در سفر هیئت آمریکایی به آنکارا در ماه ژوئن و در چندین مکالمه تلفنی بین خلوصی آکار، وزیر دفاع ترکیه و لوید آستین، همتای آمریکایی‌اش مطرح شد.

فرودگاه کابل مسیر اصلی خروج دیپلمات‌ها و امدادگران غربی از افغانستان است. ناتو از بیم این که مبادا فرودگاه کابل بعد از خروج نیروهای خارجی به دست طالبان بیفتد، در جستجوی راه حلی سریع برای پیشگیری از این مشکل بالقوه است.

ترکیه که عضو ناتو است، از زمان آغاز جنگ آمریکا و نیروهای ائتلاف در افغانستان در سال ۲۰۰۱ تاکنون بازیگری مهم در افغانستان بوده و صدها سرباز در این کشور مستقر کرده است.

بایدن روز پنجشنبه در یک سخنرانی اعلام کرد که مأموریت نظامی واشنگتن در افغانستان در تاریخ ۳۱ اوت، یعنی تقریباً ۲۰ سال پس از آغاز آن به اتمام می‌رسد و گفت «دور از ذهن» نیست که این کشور به دست طالبان بیفتد.

چند ساعت پس از سخنرانی بایدن، طالبان در روز جمعه ادعا کردند که اسلام قلعه، مهم‌ترین گذرگاه مرزی افغانستان با ایران را به تصرف خود درآورده و هم‌اکنون ۸۵ درصد خاک افغانستان را در اختیار دارند.

پیشنهاد ترکیه برای ایمن نگه داشتن فرودگاه کابل در حالی صورت می‌گیرد که اردوغان تلاش می‌کند روابط آنکارا و واشنگتن را که از سال ۲۰۱۶ به دلیل اختلاف بر سر موضوعات مختلف تیره شده بود، اصلاح کند.

دیدگاه