نتانیاهو حاضر به دیدار با وزیر خارجه آلمان نشد

  • 05 اردیبهشت 1396 - 20:59
نتانیاهو حاضر به دیدار با وزیر خارجه آلمان نشد

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، برنامه دیدار خود با زیگمار گابریل، وزیر امور خارجه آلمان را لغو کرد. آقای نتانیاهو از آقای گابریل خواسته بود که با دو گروه حقوق بشری اسرائیلی دیدار نکند.

یک مقام اسرائیلی به بی‌بی‌سی گفت دلیل لغو ملاقات این بوده است که وزیر خارجه آلمان با گروهی دیدار کرده است که به گفته این مقام، به سربازهای اسرائیلی تهمت و افترا می‌زند.

آقای گابریل بنا داشت با دو گروه بتسلم و “شکستن سکوت” ملاقات کند. این دو گروه موارد نقض حقوق بشر در اسرائیل و سرزمین‌های اشغالی فلسطین را ثبت و گزارش می‌کنند. او قبل از لغو ملاقات گفته بود تهدید به چنین کاری “مایه تاسف” و “غیرقابل تصور” است.

دیدار نخست وزیر اسرائیل و وزیر خارجه آلمان در حالی لغو شد که امروز سه‌شنبه ۲۵ آوریل رووین ریولین، رئیس جمهور اسرائیل با زیگمار گابریل دیدار کرد و بنیامین نتانیاهو هم میزبان کریستین کرن، صدراعظم اتریش بود.

بنیامین نتانیاهو که علاوه بر نخست وزیری، وزارت خارجه اسرائیل را هم بر عهده دارد، پیش از این چندین بار گفته است که تمرکز بین‌المللی روی نقض حقوق بشر در اسرائیل “مغرضانه” است.

وزیر خارجه آلمان امروز و پیش از لغو ملاقات گفت: “دیدار با فعالان جامعه مدنی در سفرهای خارجی کاری کاملا معمول است. اگر شما تنها با مقام‌های دولت و وزرا دیدار کنید هرگز تصویر کاملی از یک کشور نخواهید داشت.”

رسانه‌های اسرائیلی گزارش کرده بودند که دفتر نخست وزیر خواهان لغو ملاقات وزیر خارجه آلمان با گروه‌های حقوق بشری شده و در غیر این صورت ملاقات نخست وزیر اسرائیل با وزیر خارجه آلمان لغو می‌شود.

بتسلم، یک نهاد غیردولتی است که عده‌ای از استادان دانشگاه و فعالان مدنی در سال ۱۹۸۹ و زمان انتفاضه اول برای ثبت موارد نقض حقوق بشر و همچنین گسترش فرهنگ حقوق بشر در اسرائیل تاسیس کردند.

سازمان شکستن سکوت هم یک نهاد غیردولتی است که شماری از سربازان و افسران سابق اسرائیلی در سال ۲۰۰۴ تاسیس کردند و و گواهی نیروهای نظامی اسرائیل در زمینه نقض حقوق بشر را ثبت می‌کند.

راستگرایان اسرائیلی این دو سازمان را به سیاه نمایی و تخریب چهره اسرائیل متهم کرده و به آن حمله می‌کنند.

دیدگاه