حملات هوایی ترکیه به کردهای عراق و سوریه بیش از ۲۰ کشته داد

  • 05 اردیبهشت 1396 - 20:53
حملات هوایی ترکیه به کردهای عراق و سوریه بیش از ۲۰ کشته داد

هواپیماهای نظامی ترکیه در نیمه شب گذشته مواضع نیروهای کرد در شمال عراق و سوریه را بمباران کرده‌اند. ارتش ترکیه اعلام کرده است که هدف حمله این بوده که جلوی انتقال سلاح و مهمات حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) را بگیرد.

وزارت خارجه عراق حمله ترکیه را “نقض حاکمیت ملی” خود خوانده و گفته است این حمله بدون هماهنگی بغداد انجام شده است.

گروه نظارت بر حقوق بشر سوریه، مستقر در لندن، می‌گوید دست کم ۱۸ نیروی یگان‌های مدافع خلق (ی‌پ‌گ) – نیروی نظامی کردهای سوریه – در شمال این کشور کشته شده‌اند.

ترکیه می‌گوید مواضع پ‌ک‌ک را در کوهستان سنجار، در شمال غرب عراق و نزدیکی مرز سوریه، هدف قرار داده است. در این حمله پنج نیروی پیشمرگ کردستان عراق و یک مامور پلیس به اشتباه کشته شده‌اند.

ی‌پ‌گ می‌گوید که یک مرکز فرماندهی و ارتباطات آنها در نزدیکی مالکیه، در سوریه و در نزدیکی مرز ترکیه، هدف قرار گرفته است.

ارتش ترکیه در بیانیه‌ای گفته است که “مراکز تروریستی” را هدف گرفته که امنیت ترکیه را تهدید می‌کنند. ارتش ترکیه حمله خود را “مطابق قوانین بین‌المللی و موفقیت‌آمیز” توصیف کرده است.

جبار یاور، از مقام‌های نظامی اقلیم کردستان عراق، به خبرگزاری فرانسه گفته است که به نظر می‌رسد هدف حمله ترکیه یک گروه شبه نظامی از ایزدی بوده باشد که با پ‌ک‌ک همکاری می‌کرده‌اند.

ترکیه مستمرا حملاتی را علیه پ‌ک‌ک و ی‌پ‌گ انجام می‌دهد. این در حالی است که ی‌پ‌گ با ائتلاف ضد داعش به رهبری آمریکا همکاری می‌کند و هم اکنون درگیر عملیاتی برای بیرون راندن داعش از رقه است.

دیدگاه