خروج آمریکا از افغانستان از اول ماه مه؛ بایدن: وقت آن رسیده که به جنگ بی‌پایان خاتمه دهیم

  • 26 فروردین 1400 - 0:37
خروج آمریکا از افغانستان از اول ماه مه؛ بایدن: وقت آن رسیده که به جنگ بی‌پایان خاتمه دهیم

جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا روز چهارشنبه در جریان سخنرانی در کاخ سفید اعلام کرد که به رغم درخواست‌ها برای ادامه حضور در افغانستان، تصمیم به خارج کردن نیروهای نظامی از این کشور گرفته و قصد دارد به طولانی‌ترین جنگ آمریکا خاتمه دهد.

وی همان گونه که قبلا نیز اعلام شده بود، زمان خروج آخرین نیروهای آمریکایی از افغانستان را ۱۱ سپتامبر سال جاری میلادی ذکر کرد و گفت که روند خروج این نیروها از روز اول ماه مه (۱۱ اردیبهشت) آغاز می‌شود. آمریکا ۲ هزار و ۵۰۰ سرباز در افغانستان دارد.

جو بایدن گفت: «ما هرگز برای حضورمان [در افغانستان] در طول چند نسل، برنامه‌ریزی نکرده بودیم. به ما حمله شد. ما با اهداف مشخص به جنگ رفتیم و به اهداف‌مان رسیدیم.»

بایدن با اشاره به این که اسامه بن لادن، رهبر القاعده در سال ۲۰۱۱ به دست نیروهای آمریکایی کشته شد، گفت: «این سازمان در افغانستان خاموش شده و وقت آن است که ما به این جنگ بی‌پایان خاتمه دهیم. وقت آن است که نیروهای آمریکایی به خانه بیایند.»

۱۱ سپتامبر امسال مصادف با بیستمین سالگرد حملات القاعده به ایالات متحده است. رئیس جمهور وقت آمریکا، جورج دبلیو بوش بر آن شد تا جنگ علیه حمله‌کنندگان به کشورش را آغاز کند. جنگ آمریکا در افغانستان به مرگ ۲ هزار و ۴۰۰ سرباز و نیروی خدماتی این کشور انجامید و حدوداً ۲ تریلیون دلار برای این کشور هزینه داشت. تعداد نیروهای آمریکایی در افغانستان در سال ۲۰۱۱ به بیش از صد هزار نفر رسید.

جو بایدن گفت: «من چهارمین رئیس جمهور آمریکا هستم که حضور نیروهای آمریکایی را در افغانستان مدیریت می‌کنم اما این مسئولیت را به رئیس جمهوری پنجم نخواهم رساند.»

رئیس جمهوری آمریکا گفت: «ما نمی‌توانیم به امید ایجاد شرایط ایده‌آل، چرخه تمدید یا گسترش حضور نظامی خود در افغانستان را ادامه دهیم.»

بایدن همچنین گفت که پس از خروج کامل نیروهای کشورش از افغانستان، آمریکا به پشتیبانی خود از افغانستان ادامه خواهد داد، اما این حمایت «نظامی» نخواهد بود. وی تأکید کرد: «ما به شکل نظامی در مسئله افغانستان درگیر نخواهیم بود، اما فعالیت دیپلماتیک و کمک‌های بشردوستانه ما ادامه خواهد داشت.»

تماس تلفنی غنی و بایدن

ساعتی پیش از سخنرانی جو بایدن، محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان از گفتگوی تلفنی خود با رئیس جمهوری آمریکا خبر داد.

غنی در توییتر نوشت که با رئیس جمهوری آمریکا درباره تصمیم جدید آمریکا صحبت کرده و افزود که افغانستان به این تصمیم آمریکا احترام می‌گذارد. او در این فرسته توییتری تأکید کرد: «ما در حالی که به مرحله بعدی مشارکت خود حرکت می‌کنیم، همکاری خود را با شرکای آمریکایی و ناتو در زمینه تلاش‌های جاری صلح ادامه خواهیم داد.»

همزمان نگرانی‌هایی از بازگشت هرج و مرج و ناامنی پس از خروج آمریکا از افغانستان مطرح شده است. رئیس پارلمان افغانستان روز چهارشنبه هشدار داد که اگر نیروهای آمریکایی از کشورش خارج شوند، احتمال دارد این کشور یک بار دیگر شاهد جنگ داخلی باشد.

دیدگاه