گزارش صندوق بین‌المللی پول؛ آیا چشم‌انداز رشد اقتصادی در جهان روشن است؟

  • 18 فروردین 1400 - 0:37
گزارش صندوق بین‌المللی پول؛ آیا چشم‌انداز رشد اقتصادی در جهان روشن است؟

صندوق بین‌المللی پول روز سه شنبه پیش‌بینی کرد که جهان در سال جاری میلادی به دنبال کارزار واکسیناسیون در برابر بیماری همه‌گیر «کووید-۱۹» و اجرای طرح‌های محرک اقتصادی در کشورهای مختلف بیشترین رشد اقتصادی طی سه دهه اخیر را تجربه خواهد کرد.

به گزارش یورو نیوز، این نهاد در گزارش خود پیش بینی‌اش از میزان رشد اقتصادی جهان در سال ۲۰۲۰ را که در ماه ژانویه ۵.۵ درصد بود به ۶ درصد افزایش داده است. این رقم بیشترین میزان رشد اقتصادی از زمان ثبت آمارهای صندوق بین‌المللی پول در سال ۱۹۸۰ است.

در گزارش صندوق بین‌المللی پول، مستقر در واشنگتن، همچنین پیش‌بینی شده است که رشد اقتصادی جهان در سال ۲۰۲۲ به ۴.۴ درصد خواهد رسید. این در حالی است که این نهاد در ماه ژانویه رشد ۴.۲ درصدی را برای سال ۲۰۲۲ پیش بینی کرده بود.

اقتصاددانان صندوق بین‌المللی پول بر این باور هستند که اقتصاد جهان در سال ۲۰۲۰ به دنبال همه‌گیری ویروس کرونا ۳.۳ درصد کوچک شد. این رقم به این معنا است که جهان طی سال گذشته بدترین بحران رکود اقتصادی را از زمان ثبت آمارهای صندوق بین‌المللی پول تجربه کرد. پیش از این احتمال داده می‌شد که اقتصاد جهان طی سال ۲۰۲۰ به جای ۳.۳ درصد، ۳.۵ درصد کوچک شده است.

به گفته اقتصاددانان صندوق بین‌المللی پول بحران اقتصادی سال گذشته در صورت عدم اختصاص کمک‌های گسترده اقتصادی به شرکت‌ها و مصرف کنندگان می‌توانست «سه برابر» بدتر از آنچه روی داد باشد.

چشم‌انداز رشد اقتصادی در آمریکا، چین و کشورهای حوزه یورو چگونه است؟

در گزارش روز سه شنبه صندوق بین‌المللی پول پیش بینی شده است که آمریکا به عنوان بزرگترین اقتصاد جهان در سال جاری میلادی رشد ۶.۴ درصدی را تجربه خواهد کرد. این رقم بیشترین میزان رشد اقتصادی در ایالات متحده از سال ۱۹۸۴ تاکنون خواهد بود. در این گزارش رشد اقتصادی آمریکا در سال ۲۰۲۲ نیز ۳.۵ درصد پیش بینی شده است.

اقتصاد چین به عنوان دومین اقتصاد بزرگ جهان در سال جاری ۸.۴ درصد رشد خواهد داشت. صندوق بین المللی پول پیش بینی کرده است که رشد اقتصادی چین در سال ۲۰۲۲ به ۵.۶ درصد برسد.

از سوی دیگر رشد اقتصادی ۱۹ کشور عضو حوزه یورو در سال جاری ۴.۴ درصد پیش بینی شده است. صندوق بین المللی پول تخمین زده است که رشد اقتصادی این کشورها در سال ۲۰۲۲، ۳.۸ درصد باشد.

چه کشورهایی همچنان با مشکل روبرو خواهند بود؟

صندوق بین‌المللی پول در برآورد خود آورده است که آهنگ رشد اقتصادی در کشورهای فقیرتر که قادر به اجرای طرح های محرک اقتصادی بزرگ نبودند آهسته‌تر از دیگر کشورها خواهد بود. این نهاد همچنین تخمین زده است که کشورهایی که اقتصاد آنها به گردشگری وابستگی زیادی دارد برای خروج از رکود اقتصادی و دست یافتن به رشد اقتصادی خود در دوران پیش از همه گیری کرونا با مشکل روبرو خواهند بود.

از سوی دیگر به گفته اقتصاددانان صندوق بین المللی پول پیامدهای اقتصادی همه گیری کرونا پیشرفت سال های اخیر در زمینه مقابله با فقر در سطح جهان را زیر سوال برده است. در گزارش این نهاد آمده است که سال گذشته ۹۵ میلیون نفر از کسانی که تا پیش از همه‌گیری کرونا پیش بینی می‌شد دیگر در فقر مطلق نباشند در نهایت در این گروه قرار گرفتند.

صندوق بین‌المللی پول تخمین زده است که رشد اقتصادی در دوران پساکرونا به تدریج کند خواهد شد و به میزان خود در دوره پیش از همه‌گیری «کووید-۱۹» باز خواهد گشت. بنا به اعلام این نهاد بین المللی عواملی مانند پیر شدن نیروی کار که پیش از شیوع ویروس کرونا بر رشد اقتصادی کشورها تاثیرگذار بود به تدریج بار دیگر اهمیت خواهند یافت. معضل بالا رفتن سن نیروی کار در کشورهای ثروتمند و چین از جمله چالش‌های پیش روی اقتصاد این کشورها است.

دیدگاه