عوارض آسترازنکا؛ موارد لخته‌های خونی در اسفتاده‌کنندگان از واکسن در بریتانیا و فرانسه

  • 15 فروردین 1400 - 0:07
عوارض آسترازنکا؛ موارد لخته‌های خونی در اسفتاده‌کنندگان از واکسن در بریتانیا و فرانسه

در حالیکه شک و تردید نسبت به عوارض جانبی واکسن بریتانیایی آسترازنکا تردید درباره استفاده عمومی از آن را دوچندان کرده است، ۳۰ مورد لخته خون در مغز افرادی که این واکسن را در بریتانیا دریافت کرده اند، شناسایی شد.

به گزارش یورو نیوز،‌ بریتانیا پیش از این موارد بسیار محدودی از عوارض جانبی آسترازنکا را در میان میلیون‌ها نفری که دست‌کم یک دوز از این واکسن را دریافت کرده بودند،‌ گزارش کرده بود.

همزمان اداره داروی فرانسه از شناسایی سه مورد جدید لختگی خون و دو مورد مرگ مرتبط با تزریق واکسن آسترازنکا در روزهای ۱۹ تا ۲۵ ماه مارس خبر داد.

این درحالی است که امانوئل ماکرون هفته گذشته و در جریان اعلام «استراتژی» مهار بیماری کووید-۱۹ بر تسریع کارزار واکسیناسیون با تکیه بر واکسن آسترازنکا در کنار فایزر، مدرنا و جانسون‌اندجانسون تاکید کرده بود.

بسیاری از کشورهای اروپایی ماه گذشته و در پی مشاهده موارد قابل توجهی از لخته شدن خون پس از تزریق این واکسن استفاده از آسترازنکا را موقتا تعلیق کردند. با این حال آژانس دارو و درمان اروپا با اعلام اینکه فواید استفاده از آسترازنکا بسیار بیشتر از مضرات آن است، خواستار ادامه مایه‌کوبی ضد ویروس کرونا با این واکسن بریتانیایی شد.

مقام‌های بهداشتی شماری از کشورهای اروپایی از جمله دانمارک در همان زمانی که آژانس دارویی اتحادیه اروپا مشغول بررسی خطرات جانبی واکسن آسترازنکا بودند، اعلام کردند تزریق این واکسن در موارد متعددی باعث واکنش شدید دستگاه ایمنی بدن شده و لختگی خون به بار می‌آورد. استفاده از این واکسن هم‌اکنون در کشورهای اسکاندیناوی تعلیق شده است.

وزارت بهداشت فدرال آلمان هفته گذشته استفاده از واکسن آسترازنکا را به افراد بالای ۶۰ سال محدود کرده است.

بسیاری از شهروندان کشورهای اروپایی در روزهای گذشته نگرانی شدید خود را نسبت به این واکسن نشان داده و خواستار شفافیت و صداقت دولت‌ها و اتحادیه اروپا درباره خطرات جانبی آن شده اند.

دیدگاه