سازمان ملل متحد: حمله هوایی فرانسه به جشن عروسی در مالی جان ۱۹ غیرنظامی را گرفته است

  • 11 فروردین 1400 - 0:00
سازمان ملل متحد: حمله هوایی فرانسه به جشن عروسی در مالی جان ۱۹ غیرنظامی را گرفته است

بر اساس نتیجه تحقیقات سازمان ملل متحد دست کم ۱۹ غیرنظامی ماه ژانویه گذشته در جریان حمله هوایی ارتش فرانسه در مالی جان باخته‌اند.

به گزارش یورو نیوز، این تحقیق نشان می‌دهد افراد جان باخته را میهمانان یک جشن عروسی تشکیل می دهند و نه آنطور که پاریس تاکنون ادعا کرده جهادگران افراطی که در جریان این حمله هدف قرار گرفته‌اند.

فرانس پرس با استناد به گزارش سازمان ملل متحد که به نسخه‌ای از آن دست پیدا کرده محل انجام حمله روستای بونتی واقع در مرکز مالی اعلام و به تاکید کرده که افراد شرکت کننده در یک جشن عروسی در این حمله هدف جنگنده‌های فرانسوی قرار گرفته‌اند.

بخش حقوق بشر هیئت مامور سازمان ملل متحد در مالی موسوم به (مینوسما) Minusma در تحقیقات خود که مورد تایید پلیس علمی و پزشکی قانونی سازمان ملل قرار گرفته تایید می‌کند که در حمله سوم ژانویه جنگنده‌های فرانسوی به روستای بونتی محل تجمع حدود یکصد غیرنظامی شرکت کننده در یک جشن عروسی که در میان آنها تنها پنج فرد مسلح عضو یک گروه افراطی به نام «کتیبه صرما» نیز حضور داشتند، هدف گرفته شده است.

کتیبه صرما یکی از شاخه‌های گروه شناخته شده «پشتیبانی از اسلام و مسلمانان» است که خود نوعی ائتلاف گروه‌های جهادی وابسته به القاعده محسوب می‌شود.

در گزارش سازمان ملل متحد آمده است که حمله هوایی ارتش فرانسه در مجموع ۲۲ کشته بر جای گذشت که ۱۹ نفر از آنها را غیرنظامیان تشکیل می‌دهند و سه نفر نیز در جریان تخلیه از محل حمله جان باختند.

در این گزارش تاکید شده که اغلب افراد هدف قرار گرفته را غیرنظامیان تشکیل می‌دهند که از دیدگاه حقوق بین‌المللی مرتبط با امور بشردوستانه می‌بایست در برابر حملات مصونیت داشته باشند.

بخش حقوق بشر هیئت مامور سازمان ملل متحد در مالی به مقامات کشور مالی و فرانسه توصیه کرده که هرچه زودتر تحقیقات مستقلی را در خصوص این حمله آغاز کنند تا ضمن شناسایی مقصران اصلی، در صورت لزوم غرامت‌هایی نیز برای قربانیان و وابستگان آنها در نظر گرفته شود.

فرانسه از سال ۲۰۱۳ میلادی عملیات نظامی در مالی برای کمک به نظامیان این کشور و دیگر کشورهای منطقه جهت مقابله با گروه‌ها و جریان رادیکال اسلامگرا را آغاز کرد و هم اکنون برای این ماموریت بیش از ۵ هزار سرباز را در منطقه ساحل آفریقا مستقر کرده است.

دیدگاه