نخستین سفر وزیر دفاع آمریکا به افغانستان

  • 02 فروردین 1400 - 1:44
نخستین سفر وزیر دفاع آمریکا به افغانستان

لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده لوید آستین روز یکشنبه در نخستین سفر خود به عنوان رئیس پنتاگون به افغانستان وارد کابل شد.

به گزارش یورو نیوز، همزمان با ابهام‌های موجود در مورد مدت زمان حضور نیروهای آمریکا در افغانستان، آقای آستین با هدف مذاکره با مقام‌های ارشد افغانستان به این کشور سفر کرده و انتظار می‌رود او با محمد اشرف‌غنی، رئیس جمهوری افغانستان نیز دیدار کند.

در حالی که مطابق توافق صلح منعقد شده میان آمریکا و گروه طالبان، دولت دونالد ترامپ متعهد شده بود تا نیروی‌های خود را تا ماه مه از افغانستان خارج کند، جو بایدن، رئیس جمهوری فعلی ایالات متحده در گفتگوی هفته گذشته با شبکه ای‌بی‌سی تصریح کرد که عمل به این تعهد در مهلت مقرر بسیار دشوار خواهد بود.

البته آقای بایدن ابراز امیدواری کرده بود که این موعد در صورت تمدید احتمالی خیلی به تعویق نخواهد افتاد. گروه طالبان نیز در واکنش به این اظهار نظر نسبت به عواقب نقض توافق از سوی آمریکا هشدار داد. دولت جدید ایالات متحده بر این باور است که گروه طالبان طبق توافق‌نامه صلح نسبت به کاهش خشونت و قطع رابطه خود با القاعده و سایر گروه‌های تروریستی عمل نکرده است.

آقای آستین پیشتر به عنوان فرمانده لشکری از نیروهای آمریکا در افغانستان خدمت کرده و در فاصله سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۶ نیز به عنوان رئیس ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده، جنگ‌های عراق و افغانستان را تحت نظارت خود داشته است. او نخستین سفر خود در کسوت وزیر دفاع آمریکا احتمالا با محمد یاسین ضیا، سرپرست جدید وزارت دفاع افغانستان دیدار و گفتگو خواهد کرد.

دولت جو بایدن همزمان با تلاش برای بازبینی توافق صلح دولت پیشین آمریکا با طالبان، با ارائه طرحی جدید قصد دارد تا روند صلح در افغانستان را تسریع کند. در همین چارچوب، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده، اوایل ماه جاری با ارسال نامه‌ای خطاب به رئیس جمهوری افغانستان از او خواست تا در روند صلح مشارکتی جدی داشته باشد. آقای بلینکن در قالب این نامه طرح جدید تشکیل دولت انتقالی ائتلافی برای گذار به صلح در افغانستان را ارائه کرد؛ طرحی که ابتدا با مخالفت دولت افغانستان مواجه شد ولی نخستین اقدام عملی در خصوص طرح صلح جدید افغانستان با برگزاری نشست بین‌المللی صلح افغانستان در مسکو صورت گرفت. این نشست مقدمه برگزاری اجلاس استانبول بود که اوایل آوریل آینده برگزار خواهد شد.

دیدگاه