نخستین زن در تاریخ تانزانیا به عنوان رئیس جمهوری سوگند یاد کرد

  • 01 فروردین 1400 - 0:47
نخستین زن در تاریخ تانزانیا به عنوان رئیس جمهوری سوگند یاد کرد

سامیا سولوهو حسن، نخستین زن در تاریخ تانزانیا است که به عنوان رئیس جمهوری این کشور سوگند یاد کرد.

به گزارش یورو نیوز، خانم حسن روز جمعه ۱۹ مارس در دارالسلام، بزرگ‌ترین شهر کشور تانزانیا و در حالی که قرآن در دست داشت سوگند یاد کرد و به عنوان رئیس جمهوری جدید این کشور معرفی شد. او که زنی مسلمان است با حجاب در این مراسم حضور داشت.

سامیا سولوهو حسن، معاون رئیس جمهوری پیشین تانزانیا یعنی جان ماگافولی بود که روز چهارشنبه ۱۷ مارس پس از بیش از دو هفته غیبت درگذشت. هرچند دولت تانزانیا می‌گوید آقای ماگافولی در اثر حمله قبلی جان باخته‌است اما بسیاری معتقدند او در پی ابتلا به بیماری کووید-۱۹ زندگی خود را از دست داده است.

رئیس جمهوری پیشین این کشور همواره شیوع ویروس کرونا را منکر می‌شد و به مردم اطمینان می‌داد تنها با دعا و راز و نیاز می‌توانند بر این بیماری مرگبار غلبه کنند.

طبق قانون اساسی تانزانیا، در صورت مرگ رئیس جمهوری، معاون او باید تا پایان همان دوره انتخابی، مسئولیت امور را به دست بگیرد. آقای ماگافولی سال گذشته در انتخابات با کسب بیش از ۸۴ درصد آرا توانسته بود به عنوان رئیس جمهوری تانزانیا انتخاب شود. طبق قانون این کشور، فرد پیروز برای ۵ سال در این سمت باقی می‌ماند. بر همین اساس حالا خانم حسن که شصت و یک ساله است تا سال ۲۰۲۵ به عنوان رئیس جمهوری تانزانیا فعالیت خواهد کرد.

دیدگاه