سازمان جهانی بهداشت: از هر سه زن یک نفر قربانی خشونت جسمی یا جنسی است

  • 20 اسفند 1399 - 0:37
سازمان جهانی بهداشت: از هر سه زن یک نفر قربانی خشونت جسمی یا جنسی است

سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد که تقریباً از هر سه زن در سراسر جهان، یک زن در طول زندگی خود مورد خشونت جسمی یا جنسی قرار گرفته‌ و این رفتار فراگیر در طی همه‌گیری کرونا نیز افزایش یافته است.

به گزارش یورو نیوز، نهاد بهداشتی سازمان ملل متحد با اعلام این مطلب از دولت‌ها خواست تا از بروز خشونت جلوگیری کنند، خدمات‌رسانی به قربانیان این آزارها را بهبود بخشند و نابرابری‌های اقتصادی را که اغلب باعث می‌شود تا زنان و دختران قربانی سوء استفاده بشوند، برطرف نمایند.

مقامات سازمان بهداشت جهانی گفته‌اند که باید به پسران در مدرسه درباره ضرورت احترام متقابل در ارتباطات و داشتن رضایت متقابل در رابطه جنسی آموزش داده شود.

تدروس آدهانوم گبریسوس، مدیر کل سازمان بهداشت جهانی، گفت: «خشونت علیه زنان در هر کشور و فرهنگی به صورت بومی وجود دارد. این نوع خشونت به میلیون‌ها زن و خانواده آنها در جهان آسیب می‌رساند و با بیماری همه گیر کووید۱۹ بیشتر هم شده است.»

سازمان بهداشت جهانی گفته است که در سرتاسر جهان حدود ۳۱ درصد از زنان ۱۵ تا ۴۹ ساله، یعنی بیش از ۸۵۲ میلیون نفر، خشونت جسمی یا جنسی را تجربه کرده‌اند. این سازمان با اعلام این که اطلاعات خود را از داده‌های ملی کشورها و نیز از نتایج نظرسنجی‌ها در فاصله میان سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۸ میلادی به دست آورده، می‌گوید که این تاکنون بزرگ‌ترین مطالعه در زمینه خشونت علیه زنان بوده است.

این سازمان می‌گوید بیشترین افراد عامل خشونت علیه زنان، همسر یا شریک زندگی آنان است و در کشورهای فقیر آمار این گونه خشونت‌ها نیز به شکل نامتناسبی بیشتر است. بنا بر گزارش این نهاد بین‌المللی، ارقام واقعی خشونت‌ها علیه زنان به احتمال زیاد بیشتر از مقدار گفته شده است زیرا شمار زیادی از موارد سوء استفاده جنسی به دلیل ترس از انگ خوردن قربانی، گزارش نمی‌شوند.

کلودیا گارسیا مورنو، نویسنده گزارش سازمان بهداشت جهانی در این زمینه به خبرگزاری رویترز گفت: «این اعداد بسیار تکان‌دهنده است و در واقع زنگ خطری برای دولت‌هاست تا برای جلوگیری از این خشونت‌ها اقدامات بیشتری را انجام دهند.»

وی اقیانوسیه، جنوب صحرای آفریقا و جنوب آسیا را از جمله مناطقی خواند که در آنها بیش از نیمی از زنان با خشونت روبرو هستند. بر پایه آنچه در اطلاعات سازمان بهداشت جهانی آمده، بیشترین خشونت‌ها علیه زنان در کیریباتی، فیجی، پاپوآ گینه نو، بنگلادش، جمهوری دموکراتیک کنگو و افغانستان روی می‌دهد.

سازمان بهداشت جهانی همچنین می‌گوید که خشونت علیه دختران از سنین پایین آغاز می شود، امری که به گفته گارسیا مورنو «نگران‌کننده» است. مسئول این سازمان گفته است: «از هر چهار دختر نوجوان ۱۵ تا ۱۹ ساله که رابطه داشته‌اند، یک نفر مورد خشونت جسمی یا جنسی قرار گرفته است. این یک زمان بسیار مهم و سازنده در زندگی است و ما می‌دانیم که اثرات این خشونت در زندگی می‌تواند طولانی مدت باشد زیرا ممکن است بر سلامت جسمی و روحی تأثیر بگذارد و منجر به بارداری ناخواسته و سایر عوارض شود.»

کمترین میزان خشونت علیه زنان نیز در اروپاست، به طوری که در این قاره ۲۳ درصد از زنان در طول زندگی قربانی خشونت بوده‌اند.

دیدگاه