حمله موشکی حوثی‌ها به فرودگاه أبها و تاسیسات نفتی عربستان؛ آمریکا واکنش نشان داد

  • 19 اسفند 1399 - 0:20
حمله موشکی حوثی‌ها به فرودگاه أبها و تاسیسات نفتی عربستان؛ آمریکا واکنش نشان داد

شبه‌نظامیان حوثی در یمن می‌گویند به فرودگاه أبها در جنوب عربستان سعودی حمله موشکی کرده‌اند.

به گزارش یورو نیوز، یحیی سریع، سخنگوی شبه‌نظامیان حوثی، در این باره به پایگاه خبری المسیره متعلق به حوثی‌ها گفت که این حملات در پاسخ به «اقدامات تجاوزکارانه ائتلاف به رهبری عربستان و محاصره یمن» صورت گرفته است.

در مقابل یک سخنگوی ائتلاف به رهبری عربستان گفته است که نیروهای این کشور شامگاه دوشنبه ۱۸ اسفند (۸ مارس) یک موشک بالستیک شلیک ‌شده توسط شبه‌نظامیان حوثی و یک پهپاد انتحاری را در مسیر رسیدن به جنوب عربستان منهدم کرده‌اند.

ترکی‌ المالکی با بیان اینکه این موشک‌ها و پهپادها «ساخت ایران بوده‌اند»، گفت: «ما توانایی محافظت از تاسیسات اقتصادی عربستان سعودی را داریم.»

پیشتر در شب گذشته نیز حوثی‌ها ادعا کرده بودند که تاسیسات نفتی عربستان را با ۱۴ پهپاد و ۸ موشک هدف قرار داده‌اند. امری که سبب افزایش قیمت نفت در بازار جهانی شد.

همزمان و پیش از دومین حمله موشکی حوثی‌ها، ایالات متحده آمریکا حملات این شبه‌نظامیان به خاک عربستان سعودی را محکوم کرد.

سفارت آمریکا در ریاض روز دوشنبه با ابراز نگرانی از حملات اخیر به تاسیسات عربستان گفت: «واشنگتن خود را متعهد به دفاع از عربستان می‌داند.»

این سفارتخانه افزود: «ما آگاه هستیم که عربستان با تهدید‌های امنیتی واقعی از سوی یمن و دیگران در منطقه روبرو است… و به دنبال راه‌هایی برای بالا بردن سطح حمایت خود از توانایی عربستان در دفاع از خاک خود در برابر تهدیدات خواهیم بود.»

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، نیز حملات حوثی‌ها به تاسیسات عربستان را «غیرقابل قبول و خطرناک برای جان غیرنظامیان از جمله جان شهروندان آمریکایی» خواند و گفت «چنین حملاتی کار گروهی نیست که در مورد صلح جدی باشد.»

ائتلاف نظامی به رهبری عربستان از ماه مارس سال ۲۰۱۵ برای حمایت از دولت عبد ربه منصور هادی و شکست دادن حوثی‌ها وارد جنگ یمن شد. حوثی‌ها اواخر سال ۲۰۱۴ کنترل صنعا پایتخت یمن را در اختیار گرفتند که این موضوع باعث شد تا منصور هادی در اوایل سال ۲۰۱۵ از کشور خارج شود.

جنگ شش ساله در یمن تاکنون ۱۳۰ هزار کشته برجای گذاشته است که بیش از ۱۲ هزار نفر آن‌ها غیرنظامیان بوده‌اند.

دیدگاه