پاپ فرانسیس در نجف با آیت‌الله علی سیستانی دیدار کرد

  • 16 اسفند 1399 - 9:19
پاپ فرانسیس در نجف با آیت‌الله علی سیستانی دیدار کرد

پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان بامداد شنبه در ادامۀ سفر سه روزه خود به عراق در نجف شد با آیت‌الله علی سیستانی، یکی از بانفوذترین مراجع تقلید شیعه در این کشور دیدار کرد.

به گزارش یورو نیوز، بر اساس بیانیه دفتر آقای سیستانی، وی در جریان دیدار با پاپ تاکید کرده است که مسیحیان «باید بتوانند در امنیت و آرامش» در عراق زندگی کنند و از حقوقشان «بر اساس قانون اساسی» برخوردار باشند. وی هچنین گفته است که مقامات مذهبی عراق در حفاظت از مسیحیان «نقش داشته‌اند.»

واتیکان نیز با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که پاپ فرانسیس از آیت الله سیستانی به دلیل تلاش‌هایش برای دفاع از حقوق «مستضعفان» تشکر کرد.

آیت‌الله سیستانی از روحانیون قدرتمند عراق در عرصه سیاست داخلی محسوب می‌شود. پیش از این در سال ۲۰۰۵ میلادی با حمایت‌های او «ائتلاف عراق متحد» توانست رای گستردۀ شهروندان این کشور را برای ورود به پارلمان عراق به دست بیاورد. صدها هزار عراقی نیز در سال ۲۰۱۴ میلادی با دستور او برای جنگ با داعش بسیج شدند و عدم پشتیبانی او از دولت عراق در جریان اعتراضات مردمی این کشور در سال ۲۰۱۹ میلادی نیز باعث شد تا عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر وقت مجبور به استعفا شود.

این دیدار در خانه آیت‌الله سیستانی در امتداد یک کوچه باریک در شهر نجف انجام شد و رویترز به نقل از یک منبع در دفتر ریاست جمهوری عراق اعلام کرده که او با این شرط حاضر به دیدار با پاپ فرانسیس شده است که هیچکدام از مقامات عراقی در این دیدار حضور نداشته باشند.

گفته می‌شود برخی از گروه‌های شبه‌نظامی شیعه با این دیدار مخالفت کرده و این سفر را مداخلۀ غربی‌ها در امور کشور اعلام کرده بودند.

دولت عراق برای تامین امنیت پاپ در جریان این سفر، حدود ۱۰ هزار نفر از نیروهای امنیتی خود را به کار گرفته و مقرراتی را نیز در موضوع منع آمد و رفت به اجرا گذاشته است تا علاوه بر حفظ امنیت پاپ، از شیوع ویروس کرونا نیز تا جای امکان جلوگیری شود.

رهبر کاتولیک‌های جهان پیش از این نیز در راستای اجرای سیاست گفتگوی بین‌الادیان به کشورهای مسلمان ترکیه، اردن، مصر، بنگلادش، آذربایجان، امارات عربی متحده همچنین به سرزمین‌های فلسطینی سفر کرده بود.

قرار است پاپ فرانسیس در دومین روز سفرش، برای زیارت زادگاه ابراهیم که نیای هر سه دین اسلام، مسیحیت و یهودیت محسوب می‌شود به شهر تاریخی «اور» نیز برود؛ زیارتی که آن را می‌توان مهمترین دلیل سفر پاپ به عراق دانست.

پاپ قصد دارد در این شهر تاریخی که اکنون به ویرانه تبدیل شده، در کنار مسلمانان همچنین ایزدی‌ها و صابئین (مندائیان) عراق به عبادت بپردازد.

سفر پاپ فرانسیس به عراق، اولین سفر بین‌المللی او از زمان آغاز همه‌گیری ویروس کرونا و اولین سفر یک پاپ به عراق است.

دیدگاه