تاریخ : پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 18 April , 2024

نسل‌کشی رواندا؛ پیام تلگرامی از نقش فرانسه در کمک به قتل عام توتسی‌ها پرده برداشت

  • 28 بهمن 1399 - 0:55
نسل‌کشی رواندا؛ پیام تلگرامی از نقش فرانسه در کمک به قتل عام توتسی‌ها پرده برداشت

بیست و شش سال پس از نسل‌کشی روندا که طی آن شمار زیادی از توتسی تبارها قتل‌عام شدند یک رسانه مستقل فرانسه از نقش مقامات این کشور در زمینه سازی فرار عاملان این نسل کشی پرده برداشت.

به گزارش یورو نیوز، رسانه‌ خبری آنلاین و مستقل مدیاپار که توسط جمعی از روزنامه‌نگاران فرانسوی مدیریت می‌شود از دسترسی به یک تلگرام دیپلماتیک به تاریخ ۱۵ ژوئیه ۱۹۹۴ خبر داده که در آن به نقش نظامیان فرانسه در کمک به این نسل‌کشی اشاره شده است.

بر اساس آنچه در این سند آمده مقامات فرانسوی از نظامیان این کشور خواسته بودند که در مناطق تحت کنترل خود به دستگیری آمران اصلی و عاملان نسل‌کشی مبادرت نورزند و به نوعی زمنیه فرار آنها را فراهم کنند.

این سند تلگرامی در آرشیو اسناد برونو دولای، مشاور امور آفریقای فرانسوا میتران، رئیس جمهوری اسبق فرانسه نگه‌داری شده و به تازگی یک محقق فرانسوی به نام فرانسوا گرانه بواسطه تصمیم شورای کشوری اجازه دسترسی به آن را پیدا کرده بود.

به نوشته مدیاپار همه ماجرا در ژوئیه ۱۹۹۴ از یک درخواست اولیه از سوی یانیک ژرار، سفیر فرانسه در رواندا به عنوان نماینده ارشد وزارت خارجه کلید می‌خورد.

وی از مقامات ارشد وزارت خارجه می‌‌خواهد دستورالعمل‌های روشنی در خصوص نحوه برخورد با مسئولان نسل‌کشی‌ در «مناطق امن بشر دوستانه» که کنترل آن بدست نظامیان فرانسوی سپرده شده بود، ارائه دهند.

دیپلمات فرانسوی در این پیام خاطرنشان کرده بود که دو راه بیشتر پیش رو ندارد؛ یا باید آنها را دستگیر کرد و یا فورا در حصر خانگی قرار داد.

آنچه در این میان جنجال‌برانگیز شده پاسخی است که مقامات دولت فرانسه پس از دریافت پیام و درخواست سفیر کشورشان در رواندا ارسال می‌کنند.

در این پاسخ که پانزدهم ژوئیه ۱۹۹۴ تاریخ خورده شائبه کمک به عاملان و مسئولان نسل‌کشی رواندا برجسته می‌شود چرا که گفته می‌شود در آن به نوعی توصیه شده تا اجازه فرار مسئولان نسل‌کشی داده شود.

وزارت امور خارجه فرانسه که در آنزمان تحت هدایت آلن ژوپه اداره می‌شد در پاسخ تصریح می‌کند که بهتر است به عاملان نسل کشی اجازه داده شود تا از منطقه خارج شوند؛ به عبارت دیگر امکان فرار آنها فراهم شود.

این پیام به صورت تلگرام بدست سفیر فرانسه در رواندا رسیده و در آن به وی توصیه شده تا با استفاده از همه کانال‌های غیرمستقیم افراد مسئول و دخیل در نسل کشی را در جریان خواست دولت فرانسه برای ترک منطقه امن بشردوستانه قرار دهند.

پایِ این پیام دیپلماتیک که با دستگاه تلگراف الکتریکی ارسال شده امضای برنار امیه، مشاور وقت آلن ژوپه دیده می‌شود که اکنون ریاست سرویس‌های اطلاعات خارجی فرانسه را برعهده دارد.

تنش در روابط فرانسه و رواندا پس از نسل‌کشی سال ۱۹۹۴ همچنان تاکنون ادامه دارد. پاریس اتهام حمایت از رژیم هوتو و ناکامی در فرونشاندن موج نفرت علیه توتسی ها پس از قتل جووینال هابیاریمانا، رئیس جمهوری وقت و هوتو تبار رواندا را رد کرده است.

دیدگاه