تبریک ترامپ به اردوغان پس از موفقیت در همه‌پرسی

  • 29 فروردین 1396 - 10:16
تبریک ترامپ به اردوغان پس از موفقیت در همه‌پرسی

کاخ سفید روز دوشنبه ۱۷ آوریل / ۲۸ فروردین اعلام کرد، دونالد ترامپ در تماسی تلفنی با رجب طیب اردوغان رای مثبت مردم ترکیه به تغییر قانون اساسی این کشور را به او تبریک گفته است.

به گزارش، آسوشیتدپرس، کاخ سفید همچنین اعلام کرده است که در این تماس تلفنی روسای جمهوری دو کشور در خصوص حمله موشکی آمریکا به یک پایگاه هوایی حکومت سوریه صحبت کرده اند.

در حالی خبر تماس تلفنی رییس جمهوی آمریکا با رییس جمهوری ترکیه منتشر شده است که ساعاتی پیش از آن سخنگوی کاخ سفید گفته بود، آمریکا تا زمان انتشار گزارش کمیسیون بین‌المللی، در مورد همه‌پرسی ترکیه اظهار نظر نمی‌کند.

در کنفرانس خبری روز دوشنبه ۲۸ فروردین، شان اسپایسر سخنگوی کاخ سفید اعلام کرد که «کمیسیونی بین‌المللی سرگرم بررسی همه‌پرسی قانون اساسی ترکیه است، و این کمیسیون گزارش خود را بین ۱۰ تا ۱۲ روز آینده منتشر خواهد کرد».

آقای اسپایسر اضافه کرد که «ما منتظر می‌مانیم و می‌گذاریم آنها کار خود را انجام دهند».

با این حال ساعتی بعد رویترز به نقل از منابعی در کاخ ریاست‌جمهوری ترکیه نوشت که دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا در تماس تلفنی با رجب طیب اردوغان، پیروزی در همه‌پرسی را به او تبریک گفته است.

مشابه همین گزارش را خبرگزاری فرانسه به نقل از رسانه‌های دولتی ترکیه منتشر کرد و نوشت که رئیس‌جمهور آمریکا، موفقیت در همه‌پرسی قانون اساسی را به همتای ترکیه‌ای خود تبریک گفته است.

این موضع‌گیری در تضاد با موضع رهبران اروپایی است که تا کنون از تبریک موفقیت آقای اردوغان و طرفدارانش در همه‌پرسی خودداری کرده‌اند.

در موضع‌گیری روز دوشنبه فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهور فرانسه، در مورد همه‌پرسی ترکیه تأکید شده که نتایج همه‌پرسی نشانگر «کشوری دوپاره» است و به مقام‌های ترکیه توصیه شده، به ارزش‌های اروپایی و صدای مخالفان خود احترام بگذارند.

آقای اولاند تأکید کرد که «تنها به عهده مردم ترکیه است که در مورد ساختار سیاسی خود تصمیم‌گیری کنند» اما همزمان یادآور شده که فرانسه همچنان به ارزیابی ناظران خارجی در این مورد که رأی‌گیری منصفانه و آزاد بوده یا نه، توجه خواهد کرد.

آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان، از همه طرف‌ها خواست تا با حفظ آرامش گفت‌وگو و توافق را دنبال کنند، و وزیر خارجه‌اش زیگمار گابریل توصیه کرد که استراتژی جدیدی را برای چارچوب گفت‌وگوهایش با ترکیه در نظر بگیرد.

بر اساس نتایج شمارش تقریباً تمامی آرا که توسط کمیسیون انتخابات ترکیه اعلام شده، موافقان حدود ۵۱.۴۱ درصد و مخالفان ۴۸.۵۹ درصد آرا را به دست آورده‌اند.

اما مخالفان به سرعت، به نقض مقررات اعتراض کرده و مدعی هستند که اگر تقلب و سایر موارد غیر قانونی روی نمی‌داد، اردوی مخالفان حداقل با اختلاف چندین درصد آرا به پیروزی آشکاری می‌رسید.

برخی نهادها و سازمان‌های اروپایی ناظر هم گفته‌اند که کارزار تبلیغاتی بسیار ناعادلانه بوده و شمارش آرا نیز به خاطر تصمیم‌های دیرهنگام نهادهای مسئول در تغییر روند رأی‌گیری و حذف مقرراتی که ضامن سلامت رأی‌گیری است، مخدوش شده است.

در این زمینه سازمان امنیت و همکاری اروپا یادآور شد که همه‌پرسی ترکیه با معیارهای بین‌المللی مطابقت نداشته است.

کمیته ناظر سازمان حقوق بشر اروپا تأکید کرد، روند برگزار همه‌پرسی با معیارهای تعیین شده از سوی شورای اروپا ناهمخوان است، و هر دو نهاد در بیانیه‌ای مشترک به همراه مجمع پارلمانی شورای اروپا، تأکید کردند که «چارچوپ قانونی، برای برگزاری یک همه‌پرسی دموکراتیک کافی نبوده است».

این اظهار نظرها با واکنش تند رجب طیب اروغان رئیس‌جمهور ترکیه مواجه شد.

او شامگاه دوشنبه از سازمان امنیت و همکاری اروپا خواست که جایگاه خود را بشناسد و تأکید کرده که کشورش دموکراتیک‌ترین انتخابات را که نمونه آن در کشورهای غربی دیده نمی‌شود، برگزار کرده است.

نظام جدید تقسیم قدرت که در آن ریاست جمهوری اختیارات فراوانی خواهد داشت پس از انتخابات سراسری ۲۰۱۹ به اجرا درخواهد آمد، در چارچوب آن رجب طیب اردوغان امکان خواهد داشت که تا سال ۲۰۲۹ در قدرت باقی بماند.

دیدگاه