اتحادیه اروپا از طرح ۴ میلیارد یورویی مبارزه با سرطان رونمایی کرد

  • 16 بهمن 1399 - 17:56
اتحادیه اروپا از طرح ۴ میلیارد یورویی مبارزه با سرطان رونمایی کرد

اتحادیه اروپا روز چهارشنبه از طرحی ۴ میلیارد یورویی برای مبارزه با بیماری سرطان رونمایی کرد که در آن اعتبار مالی لازم برای اجرای برنامه‌های پیشگیرانه، توسعه تحقیقات علمی و بهبود شیوه‌های درمانی پیش‌بینی شده است.

به گزارش یورو نیوز، این طرح در حالی همزمان با روز جهانی مبارزه با سرطان ارائه می‌شود که همه‌گیری بیماری کووید۱۹ مانع بزرگی بر سر راه تشخیص به موقع سرطان و تدوین برنامه‌های دقیق جهت پیشگیری و درمان این بیماری قرار داده است.

استلا کیریاکیدس، کمیسر بهداشت اتحادیه اروپا روز چهارشنبه در همین خصوص طی یک کنفرانس خبری تصریح کرد: «متاسفانه امروز در سراسر اتحادیه اروپا شاهد سطوح مختلف و متفاوتی از دسترسی به برنامه‌های پیشگیری (سرطان)، میزان انجام تست‌های تشخیص زودهنگام و اجرای مراحل پیشرفته درمان هستیم که مسئله‌ای غیر قابل توجیه است.»

وی که در آستانه روز جهانی مبارزه با سرطان سخن می‌گفت در ادامه تاکید کرد: «ما می خواهیم اطمینان حاصل کنیم که همه بیماران در هر کجا که زندگی می کنند شانس زنده ماندن یکسان دارند.»

کمیسر اتحادیه اروپا در این خصوص تصریح کرد که سامانه‌ای برای ثبت نابرابری‌ها از لحاظ تجهیزات و روش‌های مقابله با بیماری سرطان از سوی بروکسل در دست اجرا است.

نهاد اجرایی اتحادیه اروپا در چارچوب طرح گسترده خود برای مبارزه با بیماری سرطان موسوم به «اروپای سلامت» بنا دارد بودجه‌ای ویژه را به تقویت و گسترش دسترسی به غربالگری و تشخیص کارآمد از طریق شناسایی زودهنگام نشانه‌های بیماری اختصاص دهد؛ امری که از دید کارشناسان اتحادیه اروپا به بالا رفتن شانس رهایی از سرطان و زنده ماندن بیماران کمک شایانی می‌کند.

هدف از اجرای طرح یاد شده این است که تا سال ۲۰۲۵ دست کم ۹۰ درصد افراد واجد شرایط برای غربالگری سرطان روده بزرگ، سرطان پستان تا دهانه رحم بتوانند به این برنامه دسترسی داشته باشند؛ یا به عبارتی ۹۰ درصد شهروندان اروپایی که لازم است در این غربالگری مورد آزمایش قرار گیرند از این امکان بهره‌مند شوند.

بروکسل همچنین اعلام کرده که بنا دارد به موجب این طرح غربالگری سرطان معده، پروستات و ریه را نیز به نسبت گذشته گسترش دهد.

بر اساس آمار رسمی ارائه شده از سوی بروکسل حدود ۲ میلیون و هفتصد هزار نفر در سال گذشته میلادی مبتلا به بیماری سرطان شدند و یک میلیون و سیصد هزار شهروند اروپایی نیز به دلیل عوارض ناشی از این بیماری جان خود را از دست دادند.

طبق این ارزیابی آماری بیماری سرطان در طول دوره زمانی یاد شده برای ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا حدود ۱۰۰ میلیارد یورو هزینه به همراه داشته است.

این در حالیست که طی یک سال گذشته شیوع گسترده ویروس کرونا و همه‌گیری بیماری کووید۱۹ مانع بسیار بزرگی بر سر راه برنامه‌های پیشگیرانه بیماری سرطان قرار داده؛ به نحوی که طرح‌های مربوط به غربالگری و درمان این بیماری که مختل کرده است.

اتحادیه اروپا خواهان هماهنگی بهتر سیستم‌های بهداشتی کشورهای اروپایی برای پیشرفت در مسیر مبارزه با بیماری سرطان است.

بروکسل همچنین امیدوار است که شبکه‌ای فراملی از مراکز درمانی و سرطان‌شناسی تا سال ۲۰۲۵ تشکیل شود تا با تکمیل و راه‌اندازی آن دست کم ۹۰ درصد بیماران در اتحادیه اروپا بتوانند تا سال ۲۰۳۰ به راحتی به آن دسترسی داشته باشند.

کمیسیون اتحادیه اروپا با تکیه بر این داده علمی که دست کم ۴۰ درصد سرطان‌ها قابل پیشگیری هستند بنا دارد کمپین‌های غربالگری و انجام تست‌های زودهنگام تشخیص را در میان کشورهای عضو گشترش دهد.

ماکرون و آرزوی نسل بدون دخانیات برای بیست ساله‌ها

فرانسه، یکی از مهم‌ترین اعضای اتحادیه اروپا نیز اعلام کرده که هماهنگ با بروکسل در صدد تقویت راه‌های پیشگیری از بیماری سرطان است.

امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه روز پنجشنبه طی سخنانی به مناسبت روز جهانی مبارزه با سرطان خواستار اجرای برنامه‌های جدی‌تر پیشگیرانه برای کنترل مصرف الکل و دخانیات در کشورش شد.

آقای ماکرون برای آندسته از شهروندان فرانسوی که سال ۲۰۳۰ بیست ساله می‌شوند «نسلی بدون دخانیات» آرزو کرد و وعده داد در چارچوب راهبرد ده ساله مبارزه با سرطان به زودی روی هر بطری نوشیدنی الکلی برچسب هشدار جدی در خصوص مضرات مصرف بیش از حد الکل نصب شود.

آقای ماکرون که به صورت مجازی سخنرانی می‌کرد هدف از راهبرد ده‌ ساله مبارزه با سرطان را کاهش سرطان‌های قابل پیشگیری از ۱۵۰ هزار مورد در سال به ۱۰۰ هزار مورد عنوان کرد.

به اعتقاد رئیس جمهوری فرانسه دسترسی به این هدف به موجب طرحی پنج ساله با صرف هزینه‌ای معادل ۱ میلیارد و هفتصد میلیون یورو و با تقویت برنامه‌های پیشگیرانه در زمینه دخانیات و کنترل مصرف بیش از حد الکل به ویژه در میان جوانان امکان پذیر خواهد بود.

دیدگاه