توئیت ریحانا در حمایت از کشاورزان معترض خشم دولت هند را برانگیخت

  • 17 بهمن 1399 - 0:49
توئیت ریحانا در حمایت از کشاورزان معترض خشم دولت هند را برانگیخت

ریحانا، ستاره پاپ آمریکایی با انتشار توییتی درباره اعتراض کشاورزان در هند، خشم دولت این کشور را برانگیخت.

به گزارش یورو نیوز، در حالی که بیش از دو ماه از آغاز اعتراضات ضد دولتی کشاورزان در هند می‌گذرد، ریحانا، خواننده و مدل سرشناس آمریکایی در توییتر خود که بیش از ۱۰۱ میلیون دنبال‌کننده دارد، از این معترضان حمایت کرد. او با همرسان کردن پیوند خبری از شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان درباره درگیری کشاورزان معترض هندی با پلیس در اطراف دهلی نو و قطع اینترنت در این منطقه نوشت «چرا درباره این (موضوع) حرف نمی‌زنیم؟»

ریحانا در توییت خود از هشتگ «اعتراض کشاورزان» استفاده کرده است.

این اعلام حمایت توییتری با واکنش منفی شدید وزرای پیشین هند، هنرپیشه‌های سرشناس و حتی وزارت امور خارجه این کشور و تشکیل کارزاری روبرو شد که از مردم می‌خواهد تا گرد هم آیند و افراد خارجی را که سعی در «شکست» هند دارند، محکوم کنند.

وزارت امور خارجه هند در بیانیه‌ای نادر که در روز چهارشنبه ۳ فوریه (۱۴ بهمن) صادر شد، بدون نام بردن از ریحانا و سایر افراد مشهوری که از اعتراض کشاورزان حمایت کرده‌اند نوشت: «جای تأسف است که گروه‌های سودجو در تلاش برای اجرای دستور کار خود در این اعتراضات هستند و می‌خواهند آن را منحرف کنند.»

وزارت خارجه هند در بیانیه خود «افراد خارجی» و برخی مشاهیر منتقد دولت دهلی را به «احساساتی بودن» متهم کرده است.

ده‌ها هزار کشاورز از حدود دو ماه پیش تا کنون در اعتراض به قوانین جدید کشاورزی که به گفته آنها به نفع شرکت‌هاست و باعث فقیرتر شدن آنها می‌شود، در حاشیه پایتخت هند تجمع کرده‌اند. این اعتراضات چالشی بزرگ برای نخست وزیر، نارندرا مودی است که این قوانین را برای «مدرنیزه کردن» کشاورزی هند ارائه کرده است.

تظاهراتِ عمدتاً مسالمت‌آمیز کشاورزان در تاریخ ۲۶ ژانویه (۷ بهمن)، یعنی «روز ملی جمهوری»، به خشونت کشیده شد. در آن روز گروهی از کشاورزان معترض سوار بر تراکتور، از مسیری که پلیس برای راهپیمایی آنان تعیین کرده بود منحرف شده و به سوی بنای تاریخی «لال قلعه» رفتند. در جریان درگیری این معترضان با پلیس، صدها مأمور زخمی شدند و یک معترض درگذشت.

تعداد زیادی از کشاورزان نیز زخمی شده‌اند اما مقامات تعداد آنها را اعلام نکرده‌اند. نمایندگان کشاورزان معترض، خشونت را محکوم کردند اما گفتند که اعتراض را لغو نخواهند کرد.

از آن زمان، مقامات هندی تدابیر امنیتی در محل‌های اعتراض در جومه دهلی نو را به شدت افزایش داده و با نصب موانع و میخ‌های آهنی و نیز نرده‌های فولادی تلاش کرده‌اند تا از ورود کشاورزان به پایتخت جلوگیری کنند. دولت همچنین دسترسی به اینترنت همراه را در محل‌های اعتراض تا عصر سه شنبه محدود کرده بود.

پس از آن، از یک سو در سطح بین‌المللی کنشگران و گروه‌های حقوق بشری رفتار دولت هند را محکوم کرده و از سوی دیگر این محکومیت خشم طرفداران حزب مودی را در پی داشت.

به جز ریحانا، گرتا تونبرگ، کنشگر معروف محیط زیست و مینا هریس، برادرزاده کامالا هریس، معاون رئیس جمهوری آمریکا نیز از جمله دیگر افرادی بودند که در توییتر حمایت خود را از کشاورزان هندی اعلام کردند و پس از آن طوفان حمایت از این کارزار در رسانه‌های اجتماعی به راه افتاد.

در مقابل تعداد زیادی از چهره‌های مشهور هنری، ورزشی هند و ستارگان بالیوود که مدت در برابر سرکوب اعتراضات کشاورزان سکوت کرده بودند، پس از اعلام همراهی شخصیت‌های معروف خارجی، شروع به حمایت از دولت هند در شبکه‌های اجتماعی کردند. آنها با ایجاد هشتگ‌هایی نظیر «هند» و «هند علیه تبلیغات (پروپاگاندا)» حمایت خود را از موضع دولت هند اعلام کرده و از افراد خارجی خواسته‌اند که در امور کشورشان «دخالت» نکنند.

حمایت چهره‌های مشهور از حزب حاکم هند تا جایی پیش رفت که معترضان «تروریست» خوانده شدند. کانگانا رانوت، بازیگر فیلم‌های بالیوودی در واکنش به توییت حمایت ریحانا از خیزش کشاورزان نوشت: «هیچ کس در این باره صحبت نمی‌کند زیرا آنها کشاورز نیستند، آنها تروریست‌هایی هستند که در تلاشند تا هند را تجزیه کنند.»

مذاکرات بین نمایندگان دولت و کشاورزان برای پایان دادن به اعتراضات تا کنون ناموفق بوده است. دولت پیشنهاد کرده است که اجرای قانون جنجالی خود را برای ۱۸ ماه به حالت تعلیق در آورد، اما ظاهرا این پیشنهاد، خواسته کشاورزان برای لغو کامل این قانون را برآورده نکرده است.

دیدگاه