آمریکا و چین برای مقابله با کره شمالی همکاری می‌کنند

  • 28 فروردین 1396 - 9:04
آمریکا و چین برای مقابله با کره شمالی همکاری می‌کنند

مشاور امنیت ملی ارشد کاخ سفید همزمان با بالا گرفتن تنش‌ها با کره شمالی می‌گوید با همکاری چین درحال بررسی گزینه‌های مقابله با کره شمالی هستند.

به گزارش بی‌بی‌سی، ژنرال مک مستر به شبکه خبری ای بی سی گفته است آمریکا و چین درباره لزوم تغییر وضعیت فعلی هم‌نظرند.

اظهارات آقای مک مستر یک روز پس از شلیک ناموفق یک موشک در مراسم صد و پنجمین سالگرد تولد اولین رهبر این کشور منتشر شده است.

دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا هم پیش تر گفته بود چین با آمریکا در این زمینه همکاری می‌کند.

پکن که بزرگترین متحد پیونگ یانگ است از سوی واشنگتن برای اعمال نفوذ بر کره شمالی و تغییر رویه این کشور تحت فشار است.

اظهارات روز یکشنبه آقای مک مستر اولین تایید رسمی درباره همکاری دو کشور برای مقابله با کره شمالی است.

آقای مک مستر که در کابل پایتخت افغانستان است گفته است تازه‌ترین شلیک موشک در کره شمالی هم راستا با اقدامات تحریک آمیز و بی‌ثبات کننده پیشین کره شمالی است.

مشاور امنیت ملی آقای ترامپ گفته “رییس جمهوری آمریکا تصریح کرده که آمریکا و متحدانش در منطقه تهدید از سوی این کشور متخاصم با تسلیحات هسته‌ای را تحمل نخواهند کرد.

آقای مک مستر افزود دراین زمینه اجماع بین‌المللی وجود دارد و چین را نیز شامل می‌شود. رهبری چین می‌داند که وضعیت فعلی نباید ادامه پیدا کند.

دونالد ترامپ و رییس جمهوری چین در ملاقات هفته پیش خود درباره مقابله با کره شمالی گفتگو کردند و آقای شی رییس جمهوری چین به آمریکا پیشنهاد همکاری در زمینه “ارتباط و هماهنگی” در این زمینه را داده است.

مایک پنس، معاون رئیس جمهوری آمریکا نیز که در سفری ده روزه به آسیای دور به سر می‌برد در پایگاه نظامی کشورش در کره جنوبی گفت میزان تعهد آمریکا به کره‌ جنوبی هرگز “تا این حد قوی” نبوده است.

بوریس جانسون وزیر امور خارجه بریتانیا نیز بعد از پرتاب ناموفق موشک کره شمالی به این کشور هشدار داده است.

آقای جانسون گفت کره شمالی باید رفتار متخاصم خود را کنار بگذارد و به قطعنامه‌های سازمان ملل متحد عمل کند.

روز جمعه وزیر امور خارجه چین هشدار داده بود که شرایط در منطقه رو به وخامت رفته و هر لحظه امکان شروع یک درگیری وجود دارد.

دیدگاه