ناسا برای «۷ دقیقه وحشت» بر فراز مریخ آماده می‌شود

  • 13 بهمن 1399 - 19:14
ناسا برای «۷ دقیقه وحشت» بر فراز مریخ آماده می‌شود

سازمان فضایی آمریکا، ناسا، آماده‌ می‌شود تا مهم‌ترین و خطرناک‌ترین مرحله ماموریت اعزام کاوشگر «پشتکار» به روی سطح مریخ را از سر بگذراند؛ مرحله فرود آمدن کپسول حاوی مریخ‌نورد در جایی ۴۷۰ میلیون کیلومتر دورتر از کره زمین.

به گزارش یورو نیوز، این لحظات بحرانی که حساس‌ترین مقطع زمانی سفر فضاپیمای ناسا را تشکیل می‌دهند به اصطلاح «۷ دقیقه وحشت» خوانده می‌شود. این بازه زمانی مدتی است که فضاپیما شروع به فرود می‌کند، و اگر همه چیز طبق برنامه پیش رفت، با نشستن روی خاک مریخ، کاوشگر «پشتکار» را برای اکتشاف در سطح سیاره سرخ تحویل می‌دهد.

آنچه دقایق فرود را بسیار حساس می‌کند این است که به دلیل فاصله بین زمین و مریخ، کنترل فضاپیما در زمان واقعی امکان‌پذیر نیست. در واقع زمانی که یک سیگنال رادیویی لازم دارد تا از زمین به مریخ برسد حدود ۱۰ دقیقه و ۳۰ ثانیه است. این بدین معنی است که فرود فضاپیما بدون کمک و مداخله تیم‌های ناسا بر روی زمین اتفاق خواهد افتاد و محاسبه همه متغیرها و احتمالاتی که می‌توانند فرود را با شکست مواجه کنند به عهده خود فضاپیما است.

در این ۷ دقیقه سرعت فضاپیما باید از ۲۰ هزار کیلومتر در ساعت به صفر برسد، امری که سبب خواهد شد تا سپر حرارتی آن دمایی معادل سطح خورشید پیدا کند. پس از کاهش شتاب اولیه نیز چتر در سرعتی معادل سرعت صوت باز خواهد شد.

مراحل باز شدن چتر و فرود فضاپیمای ناسا بر سطح مریخ

جان مک‌نامی، مدیر پروژه ماموریت مریخ‌نورد پشتکار، در بیانیه‌ای گفت: «فرود در مریخ کار سختی است، اما زنان و مردان تیم ما در کاری که انجام می‌دهند در دنیا بهترین هستند. زمانی که به بالای جو مریخ برسیم همه ما آماده خواهیم بود.»

این فضاپیما هم‌اکنون ۴۱ میلیون کیلومتر از کره مریخ فاصله دارد و با سرعت ۲.۵ کیلومتر بر ثانیه به سمت مقصد خود در حال حرکت است.

کاوشگر «پشتکار» برای فرود بر سطح مریخ از دو سامانه فوق‌پیشرفته بهره می‌گیرد؛ یکی به طور خودکار و با استفاده از هوش مصنوعی مریخ‌نورد را در مقابل حوادث احتمالی موقع فرود محافظت می‌کند و سامانه دیگر اطلاعاتی حساس از وضعیت جوی مریخ به هنگام ورود فضاپیما تهیه می‌کند.

هرچند ناسا پیشتر سابقه نشاندن موفقیت‌آمیز فضاپیماهایش را روی مریخ دارد، با این حال از این نظر که «پشتکار» بزرگترین، سنگین‌ترین و پیشرفته‌ترین کاوشگری است که تا کنون به سطح سیاره سرخ فرستاده شده ماموریت فرود اهمیتی دوچندان پیدا کرده است.

این کاوشگر پس از آن‌که توانست درست و سالم روی سطح مریخ بنشیند، باید روی هدف‌های علمی متعددی کار کند نظیر جستجو برای حیات میکروسکوپی در گذشته بسیار دور مریخ، تعیین وضعیت آب و هوای سیاره، جمع آوری سنگ‌ها و نمونه برداری از آن‌ها و همینطور هموار کردن مسیر برای اعزام انسان به کرات آسمانی.

مطالعات اختر زیست‌شناسانه هسته اصلی ماموریت کاوشگر «پشتکار» را تشکیل می‌دهد.

«پشتکار» نخستین کاوشگر نشسته بر سطح مریخ است که قرار است نمونه‌های جمع آوری شده‌اش به زمین بازگردند. ماموریت برگرداندن نمونه‌ها را ناسا و آژانس فضایی اروپا در پروژه‌ای مشترک انجام خواهند داد و نمونه‌ها پس از انتقال به زمین به آزمایشگاه‌های مجهز منتقل می‌شوند تا دانشمندان بتوانند با کار بر روی آن‌ها تشخیص دهند آیا در مریخ حیات میکروسکوپی وجود داشته است یا نه؟

قرار است عملیات فرود فضاپیما بر سطح مریخ در روز ۳۰ بهمن (۱۸ فوریه) انجام شود.

دیدگاه