واکنش‌ها به تحولات میانمار؛ آمریکا و اروپا کودتا را محکوم کردند

  • 13 بهمن 1399 - 16:06
واکنش‌ها به تحولات میانمار؛ آمریکا و اروپا کودتا را محکوم کردند

کودتای ارتش میانمار علیه دولت غیرنظامی آنگ سان سوچی موجی از واکنش‌های منفی را در جهان برانگیخت.

به گزارش یورو نیوز، ارتش میانمار در نخستین ساعات روز دوشنبه یکم فوریه (۱۳ بهمن) آنگ سان سوچی، رهبر حزب حاکم اتحادیه ملی دموکراسی را به همراه چند تن دیگر از مسئولان عالیرتبه این کشور بازداشت کرده و با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد کنترل کشور را تا یک سال در دست می‌گیرد.

فرماندهان نظامی میانمار می‌گویند در انتخابات پارلمانی اخیر تقلب شده و آنها نتیجه رأی‌گیری به نفع آنگ سان سوچی را مخدوش می‌دانند. کمیسیون انتخابات شکایت ارتش در این زمینه را رد کرده، اما ارتش پیش از این گفته بود علیه دولت «اقدام» خواهد کرد.

واکنش اتحادیه اروپا

اتحادیه اروپا به کودتای نظامی روز دوشنبه در میانمار واکنش فوری نشان داد.

شارل میشل، رئیس شورای اروپایی کودتا علیه دولت دموکراتیک آنگ سان سوچی در میانمار را به شدت محکوم کرده و خواستار آزادی همه زندانیانی شد که اخیرا به طور غیرقانونی در این کشور بازداشت شده‌اند. او در توییتر نوشت: «باید به نتیجه انتخابات احترام گذاشته شده و روند دموکراتیک دوباره برقرار گردد.»

واکنش آمریکا

دولت آمریکا ساعاتی پس از اعلام کودتای نظامی در میانمار ضمن محکوم کردن کودتا، مسئولان نایپیداو را تهدید کرد. جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید روز دوشنبه گفت: «آمریکا با هر گونه اقدام برای تغییر نتایج انتخابات اخیر و ایجاد اشکال برای گذار دموکراتیک در میانمار مخالف است و اگر این رفتار (بازداشت رهبران حزب حاکم) پایان نیابد، علیه مسئولان میانمار اقدام خواهد کرد.»

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا نیز به نوبه خود از ارتش میانمار خواست تا تمامی مسئولان دولتی و نیز رهبران جامعه مدنی بازداشت شده را آزاد کرده و «به خواسته مردم میانمار که آن را در انتخابات ۸ نوامبر گذشته اعلام کردند، احترم بگذارد».

ژنرال مین آنگ هیلینگ، فرمانده ارتش میانمار که نام او هم اکنون به عنوان رئیس موقت کشور اعلام شده، سه روز پیش گفت که ممکن است قانون اساسی این کشور تحت شرایطی تغییر کند. اما آمریکا و دیگر کشورهای غربی از مسئولان ارتش میانمار خواستند به «اصول دموکراتیک» پایبند باشد.

واکنش سازمان ملل

آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد با انتشار بیانیه‌ای بازداشت آنگ سان سوچی و شماری از رهبران میانمار را «به شدت محکوم» کرد.

گوترش در بیانیه خود نوشت: «اعلام انتقال قوه مقننه، مجریه و قضایی به نظامیان و تحولات دیگر ضربه سختی به اصلاحات دموکراتیک در میانمار وارد خواهد کرد.»

واکنش‌ قدرت‌های منطقه‌ای

دو قدرت منطقه‌ای یعنی هند و استارلیا نیز به تحولات میانمار واکنش فوری نشان دادند.

ماریز پین، وزیر امور خارجه استرالیا در این زمینه گفت: «ما به ارتش (میانمار) یادآوری می‌کنیم که باید به حاکمیت قانون احترام بگذارد، اختلافات را از طریق ساز و کارهای قانونی برطرف سازد و هر چه سریع‌تر تمامی رهبران سیاسی برآمده از رأی جامعه مدنی و سایر زندانیانی را که به شکل غیرقانونی بازداشت شده‌اند، آزاد کند.»

وزارت امور خارجه هند نیز با انتشار بیانیه‌ای در این زمینه اعلام کرد: «ما با نگرانی عمیق رویدادهای میانمار را دنبال می‌کنیم. هند همواره همگان را به پشتیبانی پایدار از روند گذار دموکراتیک قدرت در میانمار فراخوانده است زیرا ما بر این باوریم که باید به حاکمیت قانون و رویه دموکراتیک احترام گذاشته شود.»

سنگاپور نیز رویدادهای اخیر در میانمار را مایه «نگرانی جدی» دانسته و همه طرف‌های سیاسی در این کشور را به خویشتنداری فراخوانده است.

دیدگاه