دولت بایدن فروش سلاح به عربستان و جنگنده‌های اف‌۳۵ به امارات را به حالت تعلیق درآورد

  • 09 بهمن 1399 - 7:21
دولت بایدن فروش سلاح به عربستان و جنگنده‌های اف‌۳۵ به امارات را به حالت تعلیق درآورد

دولت جو بایدن، رئیس جمهوری جدید آمریکا فروش سلاح به عربستان و جنگنده‌های اف-۳۵ به امارات عربی متحده را به‌منظور «بررسی دوباره» تصمیمی که در زمان ریاست جمهوری دونالد ترامپ گرفته شده بود، متوقف کرد.

خبرگزاری فرانسه به نقل از یک مقام رسمی در وزارت خارجه آمریکا گفت: «واشنگتن به‌طور موقت ارسال و فروش برخی از تجهیزات دفاعی آمریکایی را به عربستان و امارات متوقف می‌کند.»

وی افزود: «این موضوع فرصتی را در اختیار مسئولان جدید قرار می‌دهد تا این قراردادها را بررسی کنند.»

وی تصریح کرد که این یک اقدام اداری عادی است که معمولا در هر دوره انتقال وجود دارد و تعهد دولت به شفافیت و حکمرانی خوب را نشان می‌دهد.

ایالات متحده آمریکا حدود دو سال پیش برغم مخالفت‌ها در کنگره قراردادی به ارزش ۸ میلیارد و یکصد هزار دلار برای فروش سلاح با ریاض منعقد کرد.

اما غیر از عربستان، مهمترین قرارداد فروش، بسته ۲۳ میلیارد دلاری۵۰ فروند جت‌ اف‌۳۵ به امارات عربی متحده است.

دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق پس از توافق امارات برای به رسمیت شناختن اسرائیل با فروش نخستین هواپیماهای جنگی شناساگریز (پنهان‌کار) به یک کشور عربی موافقت کرد.

توقف فروش این جنگنده‌ها می‌تواند سوالاتی را درباره اینکه آیا امارات به عادی سازی روابط خود با اسرائیل ادامه می‌دهد، ایجاد کند. ترامپ این موضوع را یک موفقیت در سیاست خارجی خود برشمرده بود.

پیش از این دموکرات‌های مجلس سنای آمریکا از مخالفان جدی فروش این تجهیزات به امارات بودند و اعتقاد داشتند انعقاد «شتابزده» چنین قراردادی با امارات برای ثبات در منطقه خاورمیانه «خطرناک» است. تعدادی از سناتورهای دموکرات به طور خاص به نقش امارات عربی متحده در جنگ یمن اشاره کرده بودند.

ترامپ به‌طور صریح از فروش اسلحه به‌دلایل تجاری حمایت کرده بود و می‌گفت سعودی‌ها با خرید از تولیدکنندگان آمریکایی در حال ایجاد شغل در کشور هستند.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه جدید آمریکا در جلسه بررسی صلاحیتش در سنای آمریکا گفته بود که حمله سعودی‌ها علیه حوثی‌های یمن در وخیم شدن اوضاع بشردوستانه در یمن نقش داشته است.

دیدگاه