پیرترین زن جهان در ۱۱۷سالگی درگذشت

  • 27 فروردین 1396 - 23:11
پیرترین زن جهان در ۱۱۷سالگی درگذشت

پیرترین فرد جهان در سن ۱۱۷ سالگی درگذشت.

به گزارش دویچه وله، این فرد، یک ایتالیایی به نام اما مورانو (Emma Morano) بود که در نوامبر ۱۸۹۹ (آذر ۱۲۷۸شمسی) متولد شده بود. او آخرین انسان متولد شده در قرن نوزدهم میلادی محسوب می شد که هنوز زنده بود.

به گفته پرستار خانم مورانو، او در شهر زادگاهش، وربانیا واقع در کشور ایتالیا در حالی که روی صندلی‌اش آرام خوابیده بود، از دنیا رفت.

ده‌ها سال زندگی به تنهایی

خانم مورانو زندگی راحتی را از سر نگذراند. بزرگترین عشق زندگی‌اش مجبور شد به جبهه‌های جنگ جهانی اول برود. او در آن جنگ خانمان‌سوز جانش را از دست داد. مورانو در سال ۱۹۳۸ از همسر خشن و پرخاشجویش جدا شد؛ امری که در جامعه کاتولیک آن زمان شهامت می‌طلبید و بس دشوار بود. اندک زمانی پیش از آن پسر خردسالش که تنها فرزندش بود، درگذشته بود. او از آن زمان تنها می‌زیست و هزینه زندگی‌اش را با کار به عنوان کارگر در کارخانه‌ای گونی‌سازی تأمین می‌کرد.

اما مورانو از سال گذشته دیگر نمی‌توانست به تنهایی کارهایش را انجام دهد؛ بیمار و نیازمند پرستار شده بود. او گفته بود که خانه کوچکش را بیست سال است که ترک نکرده است.

“رمز عمر طولانی”

اما مورانو معتقد بود که رمز عمر طولانی‌اش این است که هر روز دو تخم مرغ می‌خورد. او می‌گفت که پس از جنگ جهانی اول کمبود خون داشته و پزشکی به او خوردن روزانه سه تخم مرغ، دو عدد پخته و یک عدد خام را تجویز کرده است. مورانو تا پایان زندگی‌اش به تجویز پزشک عمل کرده و بدین ترتیب احتمالا ۱۰۰ هزار تخم مرغ در طول زندگی‌اش مصرف کرده است.

به نظر پزشک معالج خانم مورانو، عمر طولانی او دلیل ژنتیکی دارد. خواهران و برادران او نیز سالیان دراز زندگی کرده بودند. یکی از خواهران او در ۱۰۲ سالگی درگذشت.

پزشک اما مورانو درباره او می‌گوید که حتی در سنین بالا هم می‌توانست به روشنی فکر کند و مهم‌تر آنکه همواره شخصیت قوی‌اش را حفظ کرده و در مورد آنچه می‌خواست انجام دهد یا واگذارد، خود تصمیم می‌گرفت.

حال پس از درگذشت اما مورانو، خانم ویولت براون اهل جامائیکا که جشن تولد ۱۱۷ سالگی‌اش را در روز دهم مارس جشن گرفت، سالمندترین انسان جهان است.

دیدگاه