نروژ پس از مرگ ۲۳ نفر نسبت به واکسیناسیون افراد بیمار بسیار مسن هشدار داد

  • 26 دی 1399 - 14:51
نروژ پس از مرگ ۲۳ نفر نسبت به واکسیناسیون افراد بیمار بسیار مسن هشدار داد

نروژ اعلام کرد ممکن است واکسیناسیون کووید-۱۹ برای افراد خیلی مسن و مریض احوال خطرناک باشد. این موضوع پس از آن اعلام شد که ۲۳ نفر در این کشور، مدت کوتاهی پس از تزریق نخستین دوز واکسن کووید-۱۹ فوت شدند.

به گزارش یورو نیوز، طبق اعلام آژانس دارویی نروژ، از این مرگ‌ها تاکنون ۱۳ مورد، کالبدشکافی صورت گرفته است که نشان می‌دهد عوارض جانبی شایع در واکسن ممکن است در واکنش‌های شدید بین افراد ضعیف و مسن نقش داده باشد.

سازمان بهداشت عمومی نروژ گفت: «برای افرادیکه دچار ضعف و شکنندگی شدیدی هستند حتی عوارض جانبی بسیار خفیف واکسن می‌تواند عواقب جدی داشته باشد.»

این نهاد اضافه کرد: «برای کسانی که به هر حال طول عمر کمی خواهند داشت فواید واکسن ممکن است در حاشیه قرار گیرد یا بی‌ربط باشد.»

نروژ تاکنون دست‌کم یک دوز واکسن کرونا را به حدود ۳۳ هزار نفر تزریق کرده است که این واکسیناسیون با تمرکز روی افرادی است بیشتر در معرض خطر ابتلا به کرونا قرار دارند. افراد مسن نیز جزو گروه‌هایی هستند که واکسیناسیون آن‌ها در نروژ شروع شده است. واکسیناسیون در این کشور تاکنون بیشتر با واکسن تولیدی مشترک شرکت‌های فایزر و بیون‌تک انجام شده است اما هم اکنون واکسن شرکت مدرنا نیز در دسترس است.

آژانس دارویی نروژ به همراه اداره ملی بهداشت عمومی این کشور به‌طور مشترک تمام گزارش‌ها مربوط به عوارض جانبی واکسن را ارزیابی می‌کنند و با توجه به ارزیابی‌های اخیر، سازمان بهداشت عمومی نروژ راهنمای واکسیناسیون کرونا را با توصیه‌های جدید در زمینه تزریق واکسن به سالمندان بسیار ضعیف و شکننده تغییر داده است.

این توصیه به این معنی نیست که افراد سالم و جوان باید از واکسیناسیون خودداری کنند با این حال نخستین نشانه‌ها از عوارض جدید این واکسیناسیون است. امر کوک، رئیس آژانس دارویی اروپا می‌گوید که پیگیری ایمنی واکسن‌ها کووید-۱۹ به ویژه آن‌ها که به فناوری جدید پیام رسان ار‌ان‌ای مجهز هستند یکی از بزرگترین چالش‌ها است.

واکنش‌های آلرژیک از جمله عوارض پس از شروع واکسیناسیون در بریتانیا به‌عنوان نخستین کشور، اعلام شد. مقام‌های آمریکا نیز ۲۱ مورد واکنش شدید آلرژیک را از تاریخ ۱۴ تا ۲۳ دسامبر یعنی زماینکه ۱.۹ میلیون دوز واکسن تزریق شده بود گزارش کرند. طبق اعلام مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده آمریکا این میزان ۱۱.۱ مورد در هر یک میلیون دوز تزریق است.

یک فرد بیمار که در خانه سالمندان در فرانسه نگهداری می‌شد نیز پیش تر و پس از تزریق واکسن درگذشت با این حال مقام‌های فرانسوی اعلام کردند با توجه به سابقه پزشکی فرد بیمار هیچ نشانه‌ای از ارتباط مرگ وی با تزریق واکسن وجود ندارد. این کشور با این حال روز پنجشنبه چهار مورد واکنش شدید آلرژیک و دو مورد ضربان قلب نامنظم پس از واکسیناسیون را گزارش کرد.

دیدگاه