بمب عظیم غیرهسته‌ای آمریکا چقدر قدرت دارد؟

  • 27 فروردین 1396 - 15:47
بمب عظیم غیرهسته‌ای آمریکا چقدر قدرت دارد؟

ارتش آمریکا برای اولین بار، یکی از بزرگ‌ترین بمب‌های غیر هسته‌ای خود را در جنگ استفاده کرد. هدف این بمب به گفته آمریکا مخفیگاه زیرزمینی گروه موسوم به دولت اسلامی یا داعش در ولسوالی اچین ولایت ننگرهار افغانستان بوده است. اما این بزرگترین و سنگین‌ترین بمب آمریکا نیست.

با توجه به اینکه این بمب غیر هسته‌ای است، استفاده از آن لزوما نیاز به اجازه رئیس جمهوری آمریکا ندارد.

نام اصلی این بمب ( BGU-43B) سلاح عظیم انفجار هوایی (Massive Ordnance Air Blast Bomb) یا به اختصار ( MOAB) است که به اصطلاح به آن مادر همه بمب‌ها گفته می‌شود.

این بمب ٩ متر طول و نزدیک به ١٠ تن وزن دارد و هدفش را با موقعیت یاب ماهواره‌ای (جی‌پی‌اس) پیدا می‌کند. برای افزایش قدرت انفجار این بمب، به آن پودر آلومینیم اضافه کرده‌اند.

نحوه پرتاب این بمب متفاوت است. به دلیل سنگینی و بزرگی، بجای بمب افکن، یک هواپیمای باربری ام‌سی-۱۳۰ آن را پرتاب می‌کند.

بمب روی یک سکو یا پالت قرار می‌گیرد و با آزاد شدن یک چتر، از هواپیما بیرون کشیده می‌شود و بعد از جدا شدن، به سمت هدف شیرجه می‌زند. بمب موتور ندارد اما با استفاده از بالچه‌هایی که در عکس زیر دیده می‌شود مسیرش را به سمت هدف تنظیم می‌کند.

“مادر همه بمب‌ها” طوری طراحی شده که برای وارد کردن بیشترین فشار، قبل از برخورد با زمین منفجر شود تا به گفته طراحانش بیشترین ضربه را به زمین وارد کند. حدود ۹ تن تی‌ان‌تی داخل این بمب، دایره‌ای به شعاع یک و نیم کیلومتر را منفجر می‌کند. جدار آلومینیمی نازک این بمب مشخصا برای افزایش شعاع انفجار بمب طراحی شده است.

این بمب “سنگر شکن” برای تخریب تونل‌ها و تاسیسات زیرزمینی طراحی شده است.

این سلاح برای استفاده در جنگ عراق ساخته شده بود و گفته شده هر کدامش ۱۶ میلیون دلار قیمت دارد. اولین آزمایش آن در سال ۲۰۰۳ میلادی و در زمان حمله آمریکا و متحدانش به عراق انجام شد. اما تاکنون در میدان جنگ استفاده نشده بود.

در حال حاضر “مادر همه بمب‌ها” سنگین ترین بمب غیر هسته‌ای ارتش آمریکا نیست. سنگین‌ترین بمب، به نام سلاح عظیم نفوذ کننده (Massive Ordnance Penetrator) یا MOP است. این بمب ۱۵ تن (۱۵هزار کیلو) وزن دارد.

روسیه هم بمب سنگین غیر هسته‌ای خود را ساخته و نامش را “پدر همه بمب‌ها” گذاشته است. این بمب نوعی بمب حرارتی است. این نوع بمب‌ها در دو مرحله منفجر می‌شوند. یک انفجار کوچک ابری از مواد منفجره ایجاد می‌کند که بعد انفجار این ابر، انفجاری عظیم و موجی با فشار خرد کننده تولید می‌کند.

اثر مهم استفاده از “مادر همه بمب‌ها” ایجاد فشار روانی برای “دشمن” خوانده شده است، یعنی ایجاد وحشت با قدرت یک انفجار عظیم.

این نوع بمب‌ها بر اساس بمب‌هایی ساخته شده اند که برای صاف کردن تکه‌ای از جنگل یا پوشش گیاهی به منظور ایجاد یک فرودگاه اضطراری هلیکوپتر طراحی شده است. بمب دیزی کاتر یک نمونه این نوع بمب‌ها است که ۱۵ تن وزن دارد.

 

دیدگاه