دور دوم انتخابات سنا؛ آخرین نبرد ترامپ و بایدن در جورجیا آغاز شد

  • 17 دی 1399 - 0:45
دور دوم انتخابات سنا؛ آخرین نبرد ترامپ و بایدن در جورجیا آغاز شد

دور دوم انتخابات سنا در ایالت جورجیا در حالی سه‌شنبه ۵ ژانویه / ۱۶ دی آغاز شد که حزب دموکرات برای تسلط بر مجلس سنا به هر دو کرسی این ایالت نیاز دارد ولی حفظ اکثریت فعلی جمهوریخواهان در این مجلس تنها نیازمند کسب یک کرسی دیگر است.

به گزارش یورو نیوز، در حال حاضر کلی لوفلر و دیوید پردو جمهوریخواهانی هستند که دو کرسی جورجیا در مجلس سنا را در اختیار دارند. خانم لوفلر برای حفظ کرسی خود در حال رقابت با رافائل وارنوک است و آقای پردو هم رقیب دموکراتی به نام جون اوسوف را پیشِ رو دارد.

هیچ یک از نامزدها در دور نخست انتخابات مجلس سنا که همزمان با انتخابات ریاست جمهوری، سوم نوامبر گذشته برگزار شد، موفق به کسب نصاب ۵۰ درصدی لازم برای پیروزی نشدند. اما آقای پردو در انتخابات ماه نوامبر با کسب ۴۹.۷ درصد آراء در آستانه پیروزی بر جون اوسوف قرار داشت ولی خانم لوفلر با کسب ۲۵.۹ درصد آراء از آقای وارنوک که ۳۲.۹ درصد آراء را کسب کرده بود، عقب افتاد.

دور دوم انتخابات سنا در ایالت جورجیا از ساعت هفت صبح سه‌شنبه به وقت محلی آغاز شده و ۱۲ ساعت طول خواهد کشید. در صورت تکرار رقابت نزدیک نامزدهای دو حزب، اعلام نتایج نهایی انتخابات می‌تواند چند روز به تعویق بیفتد.

جمهوریخواهان در حال حاضر ۵۲ کرسی از ۱۰۰ کرسی مجلس سنا را در اختیار دارند. در صورت پیروزی هر دو نامزد دموکرات در انتخابات روز سه‌شنبه، کرسی‌های سنا به طور مساوی بین دو حزب تقسیم می‌شود که در این صورت، مطابق قانون، رای معاون رئیس جمهوری که کامالا هریس خواهد بود، تعیین کننده خواهد شد.

پیروزی در این انتخابات برای جو بایدن، رئیس جمهوری منتخب آمریکا از اهمیت بالایی برخوردار است. هر چند که حزب دموکرات توانسته اکثریت خود در مجلس نمایندگان را حفظ کند ولی از دست دادن اکثریت مجلس سنا می‌تواند تحقق بسیاری از وعده‌های انتخاباتی او را با مانع جدی مجلس سنا مواجه کند. چنان که باراک اوباما نیز در دور دوم ریاست جمهوری خود به دلیل سلطه جمهوریخواهان بر اکثریت کرسی‌های سنا در پیشبرد برنامه‌های خود موفقیت چندانی کسب نکرد.

در واقع، دموکرات‌ها پس از انتخابات سال ۲۰۰۸ تا کنون موفق به کسب همزمان اکثریت در مجلس نمایندگان و سنا نشده‌اند. ادامه وضع موجود، یعنی حفظ اکثریت جمهوریخواهان بر مجلس سنا یک چالش دیگر نیز برای آقای بایدن به همراه خواهد داشت و آن دشوارتر شدن کسب رای موافق مجلس سنا برای نامزدهای معرفی شده برای سمت‌های مختلف کابینه آتی اوست.

به جز انتخابات ریاست جمهوری امسال و پیشتازی بایدن، دموکرات‌ها از سال ۲۰۰۰ تاکنون هیچگاه نتوانسته در انتخاباتی در جورجیا به پیروزی برسند اما این بار دموکرات‌ها امیدوارند تا با افزایش سطح مشارکت عمومی، آنها بتوانند پیروزی قاطع دیگری را در ایالت جورجیا رقم بزنند.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا نیز از مردم این ایالت خواسته تا از آخرین فرصت خود برای نجات آمریکا استفاده کنند. در مقابل، جو بایدن هم از مردم جورجیا خواسته تا به خاطر رقم زدن آینده‌ای بهتر برای آمریکا به پای صندوق‌های رای بروند. حساسیت بالای سهم جمهوریخواهان و دموکرات‌ها در مجلس سنا موجب شده تا پیروزی در آخرین نبرد انتخاباتی به رویای همزمان آقای ترامپ و بایدن بدل شود.

دیدگاه