کرونا و ادعاهایی مشابه در سراسر جهان؛ آیا واکسیناسیون چهره‌های سیاسی صحنه‌سازی است؟

  • 11 دی 1399 - 0:55
کرونا و ادعاهایی مشابه در سراسر جهان؛ آیا واکسیناسیون چهره‌های سیاسی صحنه‌سازی است؟

از زمانی که واکسن فایزر-‌بیون‌تک به تایید مقامات بهداشت کشورهای مختلف رسید و توزیع جهانی آن آغاز شد، سیاستمداران بسیاری مقابل دوربین رسانه‌ها اولین دوز از این واکسن را دریافت کردند.

به گزارش یورو نیوز، اما داستان واکسیناسیون چهره‌های سیاسی به همینجا خم نشد؛ داوطلب شدن آنها حواشی نیز به همراه داشت که نگاهی به این حواشی، گویای میزان اعتماد ملت‌ها به این واکسن همچنین به رهبرانشان است.

جنجال در ایتالیا

در ایتالیا واکسیناسیون وینچنزو دو لوکا، فرماندار منطقه کامپانی در ناپل اعتراضات بسیاری را برانگیخت. او اعلام کرد که برای مبارزه با اطلاعات نادرست و شایعاتی که درباره این واکسن منتشر شده، همچنین با هدف تشویق همگان به واکسیناسیون، اقدام به این کار کرده است.

اما مخالفانش این سیاستمدار ۷۱ ساله را به «زرنگی» و «سوء استفاده از قدرت» متهم کردند که زودتر دیگران و بدون آنکه خود را در فهرست انتظار معطل کند، در مقابل ویروس کرونا واکسینه کرده است.

احتیاط رهبران فرانسه

در فرانسه دولت از دخالت مستقیم در این کار خودداری کرد و به همین دلیل اولین واکسیناسیون مقابل دوربین‌ها، یکشنبه گذشته در یکی از خانه‌های سالمندان در حومه پاریس روی یک بانوی سالمند ۷۸ ساله انجام شد.

تا کنون هم هیچ کدام از مقامات این کشور مقابل دوربین‌ها چنین کاری نکرده و خود را در مرکز توجه‌ها قرار نداده است. در این کشور همه بر این موضوع تاکید دارند که آسیب پذیرترین افراد باید اولین نفراتی باشند که این واکسن به انها تزریق می‌شود.

ایالات متحده آمریکا

در این کشور مایک پنس، معاون رئیس جمهور کنونی همچنین جو بایدن، رئیس جمهور منتخب و برخی از نمایندگان کنگره تا کنون واکسینه شده‌اند.

الکسندریا اوکاسیو کورتز ۳۱ ساله که جوان‌ترین نماینده زن در کنگره آمریکا محسوب می‌شود، یکی از افرادیست که این واکسن به او تزریق شده است.

او نه تنها از لحظه واکسیناسیون خود فیلم گرفته، بلکه در صفحه ایسنتاگرام خود به زبانی ساده درباره آن توضیح داده، به پرسش‌های احتمالی هموطنانش پاسخ داده، پرسش نامه‌های مربوطه را نشان داده و حتی توضح داده است که دومین مرحله واکسیناسیونش ۲۱ روز دیگر انجام خواهد شد.

روز سه‌شنبه نیز کامالا هریس، معاون جو بایدن در دولت آینده این کشور اولین دوز از واکسن «مدرنا» را دریافت کرد.

اما در این کشور پس از واکسیناسیون مایک پنس، برخی شایعات درباره ساختگی بودن این صحنه در شبکه‌های اجتماعی فیسبوک و توییتر منتشر شد؛ از جمله اینکه که درپوش سرنگ مایک پنس را در زمان واکسیناسیون برنداشته بودند.

خبرگزاری فرانسه به تازگی به راستی آزمایی این ادعاها به کمک عکس‌ها و ویدئوهای معتبر پرداخته و درنهایت این شایعات را رد کرده است.

خاورمیانه و شرق آسیا

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل و محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی از دیگر رهبرانی هستند که اولین دوز از این واکسن را دریافت کرده‌اند.

یک ماه پیش از این نیز خبرگزاری رویترز به نقل از یک تحلیلگر آمریکایی ادعا کرد که چین برای کیم جونگ-اون، رهبر کره شمالی واکسن کرونا فرستاده است. این تحلیلگر که به نقل از دو منبع امنیتی ژاپنی سخن می‌گفت، افزود که این واکسن برای کیم و خانواده‌اش همچنین چند تن از مقامات عالیرتبه کره شمالی فرستاده شده است.

دیگر رهبران اروپایی که واکسینه شدند

  • در جمهوری چک، آندره بابیس نخست‌وزیر این کشور یکشنبه گذشته واسکن کرونا را دریافت کرد.
    دوربین‌ها در حالی این صحنه را ضبط کردند که در کنار او یکی از کهنه سربازان جنگ جهانی دوم نیز نشسته بود که او نیز واکسینه شد.
  • در یونان کیریاکوس میتسوتاکیس، نخست‌وزیر این کشور روز یکشنبه در زمان واکسینه شدن اعلام کرد که «امروز روز بزرگی برای علم و برای اتحادیه اروپاست».
    کاترینا ساکِلاروپولو، رئیس جمهور یونان نیز در حالی که در یکی از بیمارستان‌های آتن واکسینه می‌شد، از دانشمندان و پژوهشگران برای تولید این واکسن سپاسگزاری کرده و آن را «بهترین هدیه کریسمس» توصیف کرد.
  • از دیگر کسانی که روز یکشنبه در اروپا مقابل دوربین‌ها واکسینه شدند می‌توان به وزیر بهداشت بلغارستان و رئیس جمهور قبرس اشاره کرد.
  • آلمان، مجارستان و اسلواکی واکسیناسیون کووید۱۹ را یکروز زودتر از دیگر کشورهای عضو اتحادیه آغاز کردند.
    ماروش شفچوویچ، نایب رئیس کمیسیون اروپا در موضوع ارتباط میان نهادهای اروپایی که اصالتی اسلواک دارد، از اولین افرادی بود که در این روز دوز واکسن خود را دریافت کرد.
    زوزانا چاپوتووا، رئیس جمهور اسلواکی نیز همچون او واکسینه شد.
  • در روسیه کرملین اعلام کرده است که ولادیمیر پوتین به زودی واکسینه خواهد شد؛ البته با واکسن روسی «اسپوتنیک ۵». پیش از این در ماه اوت یکی از دخترانش در مرحله آزمایش بالینی این واکسن شرکت کرده بود.
    با این وجود گزارش‌ها حاکی از آن است که بسیاری از ساکنان روسیه به واکسن «اسپوتنیک ۵» اعتمادی ندارند؛ بویژه آنکه پیش از این یک بار پوتین در جریان سخنانش گفته بود که این محصول برای سالمندان بالای ۶۰ سال ساخته نشده است؛ اگرچه بعدها نظرش را تغییر داد.

دیدگاه