تداوم خشونت‌ها در افغانستان؛ یک فعال حقوق زنان ترور شد

  • 05 دی 1399 - 1:08
تداوم خشونت‌ها در افغانستان؛ یک فعال حقوق زنان ترور شد

رسانه‌های خبری در افغانستان روز پنجشنبه از ترور فرشته کوهستانی، یک فعال و کنشگر حقوق زنان در این کشور خبر دادند.

به گزارش طلوع نیوز این حادثه در ساعات آغازین شامگاه پنجشنبه در ولایت کاپیسا روی داده و طی آن برادر فرشته کوهستانی که وی را همراهی می‌کرده نیز کشته شده است.

حمله توسط تعدادی افراد مسلح ناشناس و در جریان سفر این فعال و کنشگر حقوق زنان از کابل به روستای دهنو، محل زادگاهش در ولایت کاپیسا روی انجام شده است.

وزارت داخله افغانستان با انتشار بیانیه‌ای ترور فرشته کوهستانی را تایید اما اعلام کرده که برادر وی در این حادثه مجروح شده است.

هنوز هیچ فرد یا گروهی مسئولیت این حمله را که توسط افرادی موتوسوار انجام شده، برعهده نگرفته است.

فرشته کوهستانی پیش‌تر با انتشار پستی در صفحه فیس‌بوک خود اعلام کرده بود که مورد تهدید واقع شده و بدین وسیله مقام‌های امنیتی و معاون رئیس جمهوری افغانستان را در جریان قرار داده بود.

ترور‌های هدفمند فعالان و کنشگران جامعه مدنی که عاملان اصلی آن هنوز مشخص نشده‌اند این روزها در افغانستان رواج بیشتری یافته است.

یوسف رشید یکی دیگر از چهره‌های سرشناس جامه مدنی افغانستان که ریاست نهادی انتخاباتی موسوم به «بنیاد انتخابات شفاف و عادلانه افغانستان» را بر عهده داشت یک روز پیش از ترور فرشته کوهستانی توسط تعدادی افراد مسلح ناشناس در کابل به قتل رسید.

به گزارش وزارت داخله افغانستان طی سه ماه گذشته ۳۷ عملیات انتحاری و ۵۱۰ مورد انفجار مین جان دست کم ۵۰۰ نفر از شهروندان افغانستان را گرفته و بیش از یک هزار و پنجاه نفر دیگر را زخمی کرده است.

خشونت‌ها در افغانستان در حالی همچنان تداوم دارد که دولت این کشور چندی است با گروه شورشی طالبان بر سر صلح مذاکره می‌کند.

برخی تحلیل‌گران معتقدند که گروه اسلام‌گرای طالبان از خشونت‌های پراکنده همزمان با انجام گفتگو‌ها به عنوان یک اهرم فشاری برای کسب امتیازهای بیشتر استفاده می‌کند.

برخی دیگر نیز بن بست موجود در گفتگوهای دوحه قطر و نیز تداوم خشونت‌ها را ناشی از اختلافات درون گروهی طالبان می‌دانند و معتقدند برخی از گروه‌های طالبان، حیات خود را در ادامه جنگ می‌بینند.

دیدگاه